Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Network Optix

ASIS

Alphatronics

SOBA

CDVI

Top Security

Alarm Meldnet

Synguard

ADI

Centurion

VisionPlatform.ai

Paxton

ARAS

i-Pro

ASSA ABLOY

Akuvox

LUGN

Add Secure

MPL

IDIS

VideoGuard

2N

Lobeco

Paralax

VAIBS

Brivo

Traka ASSA ABLOY

Distri Company

Securitas

HD Security

CSL

SmartSD

Regio Control Veldt

Connect Security

Paraat

Sequrix

Masset

Hikvision

MOBOTIX

SmartCell

Genetec

Eagle Eye Networks

Advancis

Bydemes

SMC Alarmcentrale

VGN Group

Milestone

Service Centrale Nederland

OSEC

Gold-IP

VVNL

VBN

Intrasec

G4S

Oribi ID Solutions

Aritech

Seris

NIBHV

Seagate

Bosch Security Systems

Unii

Ajax Systems

EAL

Nenova

HID

VEB

Optex

BHVcertificaat.online

Eizo

Kidde Commercial

Dero Security Products

Multiwacht

Secusoft

Hanwha Vision Europe

Trigion

Crown Security Services

Teletek

Uniview

Schiphol neemt centrale controlepunten in gebruik

1 juni 2015
Redactie
08:29

Amsterdam Airport Schiphol heeft in Vertrekhal 1 een nieuw securityfilter gebouwd. Security as a service noemt de luchthaven de nieuwe controle van passagiers.

De Security Scan op Amsterdam Airport Schiphol wordt ingezet bij de security – en douane controle van passagiers. De verbouwing van het securityfilter was nodig om het groeiende aantal passagiers te kunnen accommoderen en om voorbereid te zijn op de toekomstige wet- en regelgeving. Schiphol wil met de verbouwing echter vooral het securityproces zo comfortabel en prettig mogelijk maken voor de reizigers.

Door een combinatie van slimme procesinnovaties, heldere informatievoorziening, gastvrije service en een rustig ogend interieur, kunnen zij comfortabeler en vlotter door de securitycontrole heen. De nieuwe securitylanes hebben ronde vormen en lichte kleuren, natuurlijke en geluiddempende materialen en subtiele verlichting. Ook werkt de luchthaven met ‘neutraliserende’ geuren en geluidsdempende effecten bij de controles.

De vele tientallen controlepunten aan de gates vervallen. In plaats daarvan kent de luchthaven vanaf 3 juni vijf grote centrale controlepunten waar passagiers door de beveiliging moeten. Het controleren van passagiers en handbagage moet daarmee straks maximaal 10 minuten duren. Reizigers in business class zijn maximaal 5 minuten kwijt.

De afgelopen twee jaar was het vliegveld bezig met een ingrijpende verbouwing die 400 miljoen euro kostte. Voor de centrale beveiligingspunten is de ruimte op Schiphol met 45.000 vierkante meter uitgebreid. Zo is in twee vertrekhallen een extra verdieping gebouwd.

Van de verbouwing profiteren vooral passagiers die vliegen naar landen buiten Europa. Die moesten na de paspoortcontrole en een verblijf in de taxfreezone bij de gate weer in de rij staan voor de beveiligingscheck. Ook wordt de overstap gemakkelijker voor reizigers uit landen, zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Zij hoeven bij een transfer op Schiphol niet opnieuw een controle te ondergaan.

security scan SchipholSecurity Scan op Amsterdam Airport Schiphol geen privacy issues
Schiphol beschikt als enige luchthaven op de wereld over Security Scans voorzien van een screeningstechnologie waarbij de privacy is gewaarborgd. Zo worden de beelden geanalyseerd door een computer en niet door operator op afstand. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de zogenoemde millimeter wave technologie.

De Security Scan mag niet verward worden met de Bodyscan die door de Douane op de luchthaven bij de zogenaamde 100% controles wordt gebruikt. De Bodyscan maakt, in tegenstelling tot de Security Scan, gebruik van röntgenstralen die door de huid gaan om ingeslikte goederen te traceren

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Boon Edam

Artitech Kidde Commercial

Distri Company

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner