Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Kidde Commercial

Securitas

CDVI

MOBOTIX

G4S

VideoGuard

Secusoft

Teletek

Paraat

Traka ASSA ABLOY

Oribi ID Solutions

SmartSD

Seris

Akuvox

Paxton

Bosch Security Systems

ADI

VAIBS

VGN Group

Nenova

Lobeco

Sequrix

Service Centrale Nederland

Alarm Meldnet

Gold-IP

Milestone

Advancis

VVNL

i-Pro

Trigion

VEB

Crown Security Services

SOBA

Masset

Genetec

Alphatronics

Optex

Unii

Synguard

ARAS

Top Security

Connect Security

BHVcertificaat.online

Paralax

HD Security

HID

Brivo

Centurion

Intrasec

IDIS

Eizo

NIBHV

OSEC

Eagle Eye Networks

Network Optix

ASIS

Bydemes

SmartCell

EAL

MPL

SMC Alarmcentrale

Hanwha Vision Europe

Seagate

Aritech

Dero Security Products

2N

ASSA ABLOY

Ajax Systems

Regio Control Veldt

Distri Company

VBN

CSL

Multiwacht

Add Secure

Uniview

Hikvision

Schiphol neemt centrale controlepunten in gebruik

1 juni 2015
Redactie
08:29

Amsterdam Airport Schiphol heeft in Vertrekhal 1 een nieuw securityfilter gebouwd. Security as a service noemt de luchthaven de nieuwe controle van passagiers.

De Security Scan op Amsterdam Airport Schiphol wordt ingezet bij de security – en douane controle van passagiers. De verbouwing van het securityfilter was nodig om het groeiende aantal passagiers te kunnen accommoderen en om voorbereid te zijn op de toekomstige wet- en regelgeving. Schiphol wil met de verbouwing echter vooral het securityproces zo comfortabel en prettig mogelijk maken voor de reizigers.

Door een combinatie van slimme procesinnovaties, heldere informatievoorziening, gastvrije service en een rustig ogend interieur, kunnen zij comfortabeler en vlotter door de securitycontrole heen. De nieuwe securitylanes hebben ronde vormen en lichte kleuren, natuurlijke en geluiddempende materialen en subtiele verlichting. Ook werkt de luchthaven met ‘neutraliserende’ geuren en geluidsdempende effecten bij de controles.

De vele tientallen controlepunten aan de gates vervallen. In plaats daarvan kent de luchthaven vanaf 3 juni vijf grote centrale controlepunten waar passagiers door de beveiliging moeten. Het controleren van passagiers en handbagage moet daarmee straks maximaal 10 minuten duren. Reizigers in business class zijn maximaal 5 minuten kwijt.

De afgelopen twee jaar was het vliegveld bezig met een ingrijpende verbouwing die 400 miljoen euro kostte. Voor de centrale beveiligingspunten is de ruimte op Schiphol met 45.000 vierkante meter uitgebreid. Zo is in twee vertrekhallen een extra verdieping gebouwd.

Van de verbouwing profiteren vooral passagiers die vliegen naar landen buiten Europa. Die moesten na de paspoortcontrole en een verblijf in de taxfreezone bij de gate weer in de rij staan voor de beveiligingscheck. Ook wordt de overstap gemakkelijker voor reizigers uit landen, zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Zij hoeven bij een transfer op Schiphol niet opnieuw een controle te ondergaan.

security scan SchipholSecurity Scan op Amsterdam Airport Schiphol geen privacy issues
Schiphol beschikt als enige luchthaven op de wereld over Security Scans voorzien van een screeningstechnologie waarbij de privacy is gewaarborgd. Zo worden de beelden geanalyseerd door een computer en niet door operator op afstand. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de zogenoemde millimeter wave technologie.

De Security Scan mag niet verward worden met de Bodyscan die door de Douane op de luchthaven bij de zogenaamde 100% controles wordt gebruikt. De Bodyscan maakt, in tegenstelling tot de Security Scan, gebruik van röntgenstralen die door de huid gaan om ingeslikte goederen te traceren

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Boon Edam

Distri Company

Artitech Kidde Commercial

Seagate

Videoguard

SequriX

Wordt een partner