Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Kiwa

Dero Security Products

ASIS

Explicate

Centurion

20face

VideoGuard

SMC Alarmcentrale

Add Secure

HID

VAIBS

CDVI

BHVcertificaat.online

Service Centrale Nederland

Genetec

VEB

Brivo

Gold-IP

Crown Security Services

Paraat

Masset Solutions

Multiwacht

Ajax Systems

Paxton

Eizo

DZ Technologies

ARAS

Bosch Security Systems

Securitas

Bydemes

Distri Company

SOBA

Nenova

Hikvision

SmartCell

Secusoft

SmartSD

MOBOTIX

Connect Security

Sequrix

PG Security Systems

Hanwha Vision Europe

Alphatronics

i-Pro

Trigion

Eagle Eye Networks

Optex

NetworxConnect

OSEC

HD Security

Oribi ID Solutions

Seagate

EAL

Lobeco

Advancis

Alarm Meldnet

Seris

Network Optix

Aritech

VVNL

CardAccess

Avigilon Alta

G4S

ASSA ABLOY

IDIS

VBN

Top Security

Traka ASSA ABLOY

NIBHV

Akuvox

ADI

CSL

Regio Control Veldt

Uniview

Milestone

Unii

2N

Schiphol wil deel beveiligers vervangen door nieuwe techniek

19 mei 2022
Redactie
06:04

Om het tekort aan beveiligers te verminderen, is Schiphol op zoek naar technologie waarmee minder personeel nodig is om passagiers te controleren. De luchthaven heeft daarom een besloten aanbesteding uitgeschreven voor leveranciers van dergelijke systemen, zo schrijft Trouw.

Het gaat nog wel even duren voordat de nieuwe technologie geïmplementeerd wordt. Schiphol denkt aan 2025. Het is de vraag of de tekorten aan beveiligers dan nog steeds aan de orde zijn. Het huidige probleem is ontstaan door de coronacrisis. Doordat veel minder gevlogen werd, moesten onder andere beveiligers op zoek naar ander werk. Nu zij dat gevonden hebben, willen zij niet meer terug naar Schiphol. De beveiligers die de luchthaven nog over heeft, kunnen de enorme vakantiepieken niet aan.

Arbeidsintensief
De passagierscontrole is nu nog behoorlijk arbeidsintensief. Per security-lane zijn al gauw vijf medewerkers nodig. Er is inmiddels technologie te koop die het fouilleren in de meeste gevallen onnodig maakt. Er wordt ook al mee geëxperimenteerd op de luchthaven, maar de systemen zijn nog niet zo veilig bevonden, dat beveiligers achterwege gelaten kunnen worden. Een andere innovatie zijn intelligente x-ray-scanners, die automatisch op verboden voorwerpen in de handbagage reageren. Met dergelijke technologie kunnen twee beveiligers tien scanners beheren. Nu zijn nog voor elke scanner twee beveiligers nodig. In de nieuwe situatie hoeven de beveiligers alleen nog in actie te komen als er verboden voorwerpen worden aangetroffen. Iets wat overigens vaak voorkomt, bijvoorbeeld doordat passagiers vergeten een fles water uit de tas te halen. Een bijkomend voordeel van de nieuwe scanstraten is dat veel minder fysiek contact nodig is tussen passagiers en beveiligers.

Testopstellingen
Schiphol heeft al een aantal leveranciers op het oog. Daarom is een besloten aanbesteding uitgeschreven. Dit mag omdat het om de beveiliging van vitale infrastructuur gaat, waarbij het onwenselijk is dat bepaalde informatie openbaar wordt gemaakt, zoals bij een openbare Europese aanbesteding. Geïnteresseerde bedrijven kunnen op de luchthaven een testopstelling plaatsen. Op basis van de resultaten wordt de meest geschikte oplossing gekozen. Dat zal rond 2025 gebeuren. De vakbonden zien liever dat de arbeidsvoorwaarden van beveiligers worden verbeterd. Dan verdwijnt het tekort aan personeel vanzelf. De reiswereld vindt dat Schiphol zelf weer beveiligers in dienst moet nemen, maar gezien de sterk wisselende vraag is het niet waarschijnlijk dat de luchthaven gehoor geeft aan dat voorstel.

Deel dit artikel via:

Integratierisico's

Premium partners

SequriX

Suricat

Seagate

Distri Company

Aritech

Videoguard

Wordt een partner