Beveiliging nieuws

Onze partners

Multiwacht

VVNL

Alarm Meldnet

Advancis

Add Secure

Milestone

Ajax Systems

ADI

2N

20face

DZ Technologies

Dero Security Products

ASIS

Securitas

Paxton

SMC Alarmcentrale

Bosch Security Systems

Seagate

Sequrix

VAIBS

ARAS

Masset Solutions

Nimo Drone Security

Regio Control Veldt

Genetec

Centurion

BHVcertificaat.online

Explicate

NetworxConnect

CDVI

NIBHV

Nimo Dog Security

Service Centrale Nederland

EAL

Lobeco

Secusoft

Eizo

Akuvox

HID

Top Security

JMB Groep

OSEC

Connect Security

Paraat

SmartCell

RoSecure

Seris

GFT

Gold-IP

CSL

VBN

Eagle Eye Networks

Alphatronics

HD Security

Nenova

De Beveiligingsjurist

Hanwha Vision Europe

SmartSD

VideoGuard

SOBA

Traka ASSA ABLOY

Trigion

CardAccess

Uniview

IDIS

Unii

Oribi ID Solutions

VEB

G4S

ASSA ABLOY

Avigilon Alta

Optex

Brivo

i-Pro

PG Security Systems

Crown Security Services

Bydemes

Kiwa

Hikvision

Schiphol wil deel beveiligers vervangen door nieuwe techniek

19 mei 2022
Redactie
06:04

Om het tekort aan beveiligers te verminderen, is Schiphol op zoek naar technologie waarmee minder personeel nodig is om passagiers te controleren. De luchthaven heeft daarom een besloten aanbesteding uitgeschreven voor leveranciers van dergelijke systemen, zo schrijft Trouw.

Het gaat nog wel even duren voordat de nieuwe technologie geïmplementeerd wordt. Schiphol denkt aan 2025. Het is de vraag of de tekorten aan beveiligers dan nog steeds aan de orde zijn. Het huidige probleem is ontstaan door de coronacrisis. Doordat veel minder gevlogen werd, moesten onder andere beveiligers op zoek naar ander werk. Nu zij dat gevonden hebben, willen zij niet meer terug naar Schiphol. De beveiligers die de luchthaven nog over heeft, kunnen de enorme vakantiepieken niet aan.

Arbeidsintensief
De passagierscontrole is nu nog behoorlijk arbeidsintensief. Per security-lane zijn al gauw vijf medewerkers nodig. Er is inmiddels technologie te koop die het fouilleren in de meeste gevallen onnodig maakt. Er wordt ook al mee geëxperimenteerd op de luchthaven, maar de systemen zijn nog niet zo veilig bevonden, dat beveiligers achterwege gelaten kunnen worden. Een andere innovatie zijn intelligente x-ray-scanners, die automatisch op verboden voorwerpen in de handbagage reageren. Met dergelijke technologie kunnen twee beveiligers tien scanners beheren. Nu zijn nog voor elke scanner twee beveiligers nodig. In de nieuwe situatie hoeven de beveiligers alleen nog in actie te komen als er verboden voorwerpen worden aangetroffen. Iets wat overigens vaak voorkomt, bijvoorbeeld doordat passagiers vergeten een fles water uit de tas te halen. Een bijkomend voordeel van de nieuwe scanstraten is dat veel minder fysiek contact nodig is tussen passagiers en beveiligers.

Testopstellingen
Schiphol heeft al een aantal leveranciers op het oog. Daarom is een besloten aanbesteding uitgeschreven. Dit mag omdat het om de beveiliging van vitale infrastructuur gaat, waarbij het onwenselijk is dat bepaalde informatie openbaar wordt gemaakt, zoals bij een openbare Europese aanbesteding. Geïnteresseerde bedrijven kunnen op de luchthaven een testopstelling plaatsen. Op basis van de resultaten wordt de meest geschikte oplossing gekozen. Dat zal rond 2025 gebeuren. De vakbonden zien liever dat de arbeidsvoorwaarden van beveiligers worden verbeterd. Dan verdwijnt het tekort aan personeel vanzelf. De reiswereld vindt dat Schiphol zelf weer beveiligers in dienst moet nemen, maar gezien de sterk wisselende vraag is het niet waarschijnlijk dat de luchthaven gehoor geeft aan dat voorstel.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner