Beveiliging nieuws

Onze partners

OSEC

BHVcertificaat.online

SmartCell

EAL

Connect Security

ASIS

HD Security

Bosch Security Systems

CardAccess

Seris

2N

Secusoft

SMC Alarmcentrale

Hanwha Vision Europe

VideoGuard

Dero Security Products

Advancis

Paxton

Genetec

Ajax Systems

Eizo

CSL

VBN

Nimo Drone Security

SOBA

Milestone

Seagate

JMB Groep

Multiwacht

HID

Regio Control Veldt

Explicate

Bydemes

Traka ASSA ABLOY

CDVI

Oribi ID Solutions

Paraat

ARAS

Centurion

Akuvox

Uniview

VEB

VVNL

IDIS

20face

Nenova

RoSecure

ASSA ABLOY

Sequrix

PG Security Systems

De Beveiligingsjurist

Alphatronics

NIBHV

Trigion

NetworxConnect

DZ Technologies

Avigilon Alta

i-Pro

Service Centrale Nederland

Lobeco

Unii

GFT

Eagle Eye Networks

Crown Security Services

Hikvision

Masset Solutions

ADI

G4S

Top Security

Securitas

Optex

Add Secure

SmartSD

Gold-IP

VAIBS

Nimo Dog Security

Kiwa

Alarm Meldnet

Brivo

Schiphol wil ‘subsidie’ voor beveiliging

8 februari 2017
Redactie
08:52

Europese luchthavens voeren een felle concurrentiestrijd. Schiphol zegt in het nadeel te zijn vanwege de hoge beveiligingskosten. Die hebben andere luchthavens ook, maar daar springt volgens Schiphol de overheid financieel bij, terwijl de Nederlandse regering de hand op de knip houdt.

De discussie speelt al lang en is nu weer aangezwengeld door VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer, die in De Telegraaf zijn beklag doet na een werkbezoek aan luchtvaartmaatschappij KLM. Volgens hem betaalt de overheid In de landen om ons heen een deel van de beveiligingskosten. “Een gelijk speelveld is essentieel om eerlijk te kunnen concurreren. De lasten voor een bedrijf als KLM moeten in lijn gebracht worden met die van concurrenten”, zegt De Boer tegen het ochtendblad. “Anders prijzen we onszelf uit de markt met te hoge beveiligingslasten of lokale belastingen. Dit moet anders.”

Haventarief
Volgens De Boer kan het haventarief voor Schiphol scherper worden als de overheid een deel van de beveiligingskosten betaalt. Dat maakt van onze nationale luchthaven een aantrekkelijkere bestemming, waardoor uiteindelijk weer geld terugvloeit naar de overheid. De luchtvaartmaatschappijen vinden het ook niet helemaal eerlijk zoals het in Nederland gaat, zegt De Boer. Voetbalclubs hoeven volgens hem geen cent te betalen voor hun beveiliging, terwijl de luchtvaart kampt met beveiligingskosten die de afgelopen jaren met 51 procent zijn gestegen.

282 miljoen euro
De luchtvaartmaatschappijen op Schiphol moeten jaarlijks in totaal 282 miljoen euro betalen voor de beveiliging. Op Frankfurt zijn de jaarlijkse kosten 182 miljoen en op Brussel 180 miljoen. Volgens cijfers van onderzoeksbureau SEO, kan je wat dat betreft beter een luchthaven in Turkije of het Midden-Oosten beginnen. Daar variëren de door de sector te betalen kosten van 0 tot 16 miljoen euro per jaar. De werkelijke kosten worden door de overheid gedragen. Een betere concurrentiepositie van Schiphol, zou 7000 grote bedrijven extra kunnen opleveren voor Nederland, stelt De Boer in De Telegraaf. “Met Schiphol heeft Nederland goud in handen om te zorgen dat vele van hen voor Nederland kiezen als ze naar Europa komen. De combinatie van de luchthaven en KLM met onder meer onze goede opgeleide bevolking zorgt voor een ijzersterk vestigingsklimaat.”

Deel dit artikel via:

Vlog 4

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner