Slimme auto’s: zegen of privacynachtmerrie?
Het aantal slimme auto’s is de laatste jaren flink toegenomen. De meeste auto’s die tegenwoordig van de band rollen, zijn voorzien van een computer. Dit maakt autorijden niet alleen makkelijker, maar ook comfortabeler. Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn, want op het gebied van privacy schieten dit soort auto’s nog behoorlijk tekort. Zo sturen ze – vaak ongevraagd – allerlei informatie door naar de fabrikant.
Slimme auto’s zijn in staat om een gedetailleerd profiel van hun gebruiker te maken. Dit doen ze onder meer door de fysieke acties in de auto in kaart te brengen, zoals richting aangeven, remmen en accelereren. Het blijft niet beperkt tot informatie over rijgedrag, want volgens ExpressVPN weten slimme auto’s ook hoe de eigenaar heet, waar die woont en wat zijn of haar bsn-nummer is. Daarnaast verzamelen ze gedragspatronen, locatiespecifieke gegevens en informatie over demografie, financiën en biometrie.
Door middel van externe databronnen wordt er vaak nog veel meer informatie verzameld over de gebruiker van een slimme auto. Het voertuig kan hierdoor zelfs te weten komen hoeveel die verdient en wat zijn of haar seksuele activiteit is. Als de app van het automerk op de smartphone wordt geïnstalleerd, kan een slimme auto zelfs inzage krijgen in de foto’s, agenda en andere gevoelige informatie van de eigenaar.
Wat doet een fabrikant met de informatie?
Een slimme auto stuurt alle informatie die hij verzamelt rechtstreeks door naar de fabrikant. Wie denkt dat het hier in een goed beveiligde omgeving wordt opgeslagen, heeft het mis. Een fabrikant verkoopt de informatie vaak door aan externe partijen. De gegevens die de auto over jou verzameld heeft, kunnen hierdoor bijvoorbeeld in handen komen van reclame- en onderzoeksbureaus, overheidsinstanties en autodealers.
Autofabrikanten kunnen informatie over de eigenaar ook doorverkopen aan datahandelaars. Als dit gebeurt, kan de eigenaar hier veel hinder van ondervinden. Fabrikanten kunnen misbruik maken van de gegevens. De eigenaar moet er bijvoorbeeld niet raar van opkijken als hij bestookt wordt met reclame als een datahandelaar in het bezit komt van zijn gegevens. Hij kan zelfs de dupe worden van discriminatie en profilering als een datahandelaar informatie over hem in handen krijgt.
Hoe kan een slimme auto de privacy waarborgen?
In principe kunnen autofabrikanten alles doen met de gegevens die een slimme auto over de eigenaar verzamelt. Dit komt vooral doordat het ontbreekt aan wet- en regelgeving op dit gebied. Bovendien nemen fabrikanten vaak een loopje met het beveiligen van de gegevens die ‘hun’ auto’s verzamelen. Hierdoor is het voor bijvoorbeeld hackers relatief makkelijk om in het bezit te komen van gebruikers van slimme auto’s. Volkswagen, Audi, Toyota en Mercedes-Benz hebben hier de laatste jaren al problemen mee gehad, waardoor de gegevens van miljoenen gebruikers op straat kwamen te liggen.
Momenteel zijn slimme auto’s nog een nachtmerrie als het gaat om privacy. Gelukkig wordt de roep om maatregelen steeds harder, waardoor ze uiteindelijk toch een geweldige uitvinding kunnen worden. Wie nu al in een slimme auto rijdt en maatregelen wil nemen om de verspreiding van gegevens te voorkomen, moet mobiele apparaten die met de auto verbonden zijn niet langer toestaan om hun locatie te delen. Vergeet bovendien niet om de software van de auto regelmatig te updaten. Zo is de slimme auto altijd beveiligd met de nieuwste en beste technieken.