Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Seagate

ASIS

CDVI

Unii

Hikvision

IDIS

OpenEye

Service Centrale Nederland

Eagle Eye Networks

i-Pro

Ajax Systems

CSL

Securitas

Nenova

VBN

SMC Alarmcentrale

MOBOTIX

LUGN

Distri Company

Aritech

MPL

SmartCell

Uniview

Secusoft

Akuvox

Brivo

Eizo

Paraat

SmartSD

VisionPlatform.ai

Network Optix

Connect Security

OSEC

Lobeco

Sequrix

Bosch Security Systems

VIGI

Regio Control Veldt

Add Secure

VAIBS

G4S

ASSA ABLOY

ADI

Intrasec

Bydemes

Crown Security Services

Synguard

Optex

HD Security

SOBA

Gold-IP

Alphatronics

VGN Group

Masset

Top Security

Multiwacht Security

Van Dusseldorp Training

Paralax

VVNL

2N

Milestone

Centurion

Teletek

Hanwha Vision Europe

VEB

Kidde Commercial

Alarm Meldnet

NIBHV

Genetec

HID

ARAS

Advancis

Paxton

Trigion

WBN Security

Traka ASSA ABLOY

Seris

Slimme camera’s tegen telefoongebruik achter het stuur

13 november 2020
Redactie
14:21

Het Openbaar Ministerie gaat vanaf maandag 16 november de handhaving op het vasthouden van mobiele apparaten achter het stuur intensiveren. Dat gebeurt met slimme camera’s, die automatisch overtredingen doorsturen naar het Centraal Justitieel Incassobureau. Dat kan een boete van 240 euro opleveren.

Even een appje beantwoorden of een telefoonnummer opzoeken in de auto, veel automobilisten doen dat. Maar het levert een groot risico op voor de verkeersveiligheid. Afleiding speelt steeds vaker een rol bij verkeersongevallen. “Doe jij wel eens een paar seconden je ogen dicht achter het stuur?”, vraagt Achilles Damen, verkeersofficier bij Parket CVOM zich af. “Dat wil niemand, want dat voelt heel onveilig. En dat is het ook. Maar een paar seconden je aandacht op je mobiele telefoon richten is hetzelfde. Je ziet even niks om je heen. Die paar tellen kunnen het verschil maken tussen veilig thuiskomen en het veroorzaken van een ongeval.”

Digitale handhaving
Afleiding is een groot risico voor de verkeersveiligheid. Daarom is het vasthouden van mobiele apparaten achter het stuur niet toegestaan. Dit is vastgelegd in artikel 61a RVV. Het gaat dan om het vasthouden van allerlei mobiele elektronische apparaten, bedoeld voor communicatie of informatieverwerking. De boete voor het overtreden van dit verbod is 240 euro. Damen: “Op dit moment wordt hier vooral op gehandhaafd met staande houdingen door de politie. Dit is heel effectief, maar niet altijd efficiënt, omdat het veel capaciteit kost. Daarom heeft het Openbaar Ministerie onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor digitale handhaving.

Slimme camera’s
Hieruit kwam naar voren dat er slimme camera’s zijn, die goed in staat zijn appende en bellende bestuurders te detecteren. De camera maakt foto’s van elke passant, waarbij te zien is of de bestuurder zijn mobiele telefoon wel of niet vasthoudt. Omdat er schuin naar beneden wordt gefotografeerd, is het gezicht van de bestuurder niet in beeld. Het kenteken wel. Op de foto is ook duidelijk en scherp te zien of iemand achter het stuur een mobiel apparaat vasthoudt. Alleen die foto’s waarbij het systeem vermoedt dat er een telefoon wordt vastgehouden, worden doorgestuurd naar het CJIB. Bij het CJIB voert een BOA de definitieve beoordeling uit. Hierna wordt een verkeersboete op kenteken verstuurd. De foto’s zijn zo duidelijk, dat dit voor het OM voldoende bewijs is om een boete op te leggen. De foto’s kunnen door de kentekenhouder worden opgevraagd en de kentekenhouder kan in beroep gaan tegen de opgelegde boete.

Innovatief
De camera’s worden sinds kort, met succes, in Australië gebruikt. In Europa is Nederland het eerste land dat deze camera’s echt in gaat zetten. In de testperiodes werd een groot aantal overtredingen geconstateerd: op een bepaalde testdag werden met twee camera’s 400 overtredingen gesignaleerd. Hierbij is er langs een drukke N-weg voor 24 uur gemeten en op een locatie op een viaduct boven een snelweg is er 6 uur gemeten. De camera’s functioneren dag en nacht en bij alle weersomstandigheden en zijn daarnaast ook nog makkelijk te verplaatsen. Zo kan het systeem elke dag op een andere locatie geplaatst worden. “Daarmee krijg je het gevoel dat je altijd en overal bekeurd kan worden voor een overtreding. Dat moet het handheld telefoongebruik achter het stuur verminderen en de veiligheid op de weg vergroten”, aldus Damen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Boon Edam

Seagate

Artitech Kidde Commercial

Suricat

VIGI

Distri Company

SequriX

Wordt een partner