Slimme camera’s voor als elke seconde telt
Het wegennet behoort tot de vitale infrastructuur. Dat is vooral te merken bij incidenten. Die verergeren aanzienlijk als hulpdiensten onderweg worden belemmerd. Dat laatste is met slimme securityoplossingen tegen te gaan, stelt Edwin Beerentemfel, manager Business Development bij Axis Communications.
Bewakingscamera’s kunnen tegenwoordig veel meer dan alleen het registreren van situaties. Het zijn slimme sensoren geworden, dankzij geavanceerde analysefuncties. Die zijn ook te gebruiken om problemen in het verkeer te signaleren en dat gebeurt volgens Beerentemfel steeds meer. “Het stelt wegenbeheerders in staat om veel sneller – en zelfs proactief – in te grijpen om opstoppingen en gevaarlijke situaties te voorkomen of in ieder geval te minimaliseren. Als daardoor 112-voertuigen onbelemmerd kunnen doorrijden, kan dat mensenlevens sparen.”
Voordat het te laat is
Mogelijkheden van de technologie zijn het automatisch detecteren van ongevallen, files, ernstige verkeersovertredingen en gevaarlijke situaties. Bij dat laatste kan je denken aan een vrachtwagen of bestelbus die zodanig staat geparkeerd, dat een kruising hierdoor onoverzichtelijk wordt of dat brandweerauto’s niet kunnen passeren. Ook kan een brandkraan hierdoor moeilijk bereikbaar worden. Dankzij slimme camera’s kan dan gehandhaafd worden voordat het te laat is.
Vanzelfsprekend worden al veel camera’s gebruikt in het verkeer. Vooral langs de rijkswegen. Zonder analytische functies hebben die echter maar weinig effect. Iemand moet maar net kijken als er een ongeval is gebeurd. Op de enorme videowalls die vaak gebruikt worden, valt dat nauwelijks op. Voor vervanging van de camera’s is vaak geen geld, maar dat hoeft ook niet altijd. Veelal zijn bestaande camera’s eenvoudig met een videoserver uit te breiden en op die manier slim te maken.
Tot de orde roepen
“Je kan ook op afstand optreden”, vervolgt Beerentemfel. “We hebben daarvoor krachtige hoornluidsprekers in het assortiment. Als iemand op een plek parkeert, waar dat gevaar oplevert, kan de bestuurder direct tot de orde worden geroepen. Een operator kan dat doen, maar het kan ook geheel automatisch met een vooraf ingesproken boodschap. Als dat geen effect heeft, gaat de melding naar de verkeerscentrale en kan de centralist zorgen voor handhaving op de locatie. Maar de ervaring leert, dat dit zelden nodig zal zijn. Zo verdient de investering zich weer terug door een besparing op personeelskosten.” Het gaat volgens Beerentemfel natuurlijk niet alleen om de doorstroming voor 112-diensten. Een veiliger verkeer leidt tot minder ongelukken, waardoor het minder vaak nodig is dat de hulpverleningsvoertuigen met hoge snelheid door de steden rijden. Dat leidt ook weer tot meer veiligheid.
Verder helpen slimme camera’s bij het verbeteren van het wegennet en bij het efficiënter afstellen van verkeerslichten. Het verbreden van wegen blijkt dan misschien niet nodig, wat weer een enorme besparing oplevert. Beerentemfel: “Auto’s worden steeds slimmer en dan is het mooi als de systemen daarin gebruik kunnen maken van de data van onze slimme camera’s om snellere en veiligere routes te vinden.”