Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Unii

Regio Control Veldt

Seris

Securitas

Masset

Paxton

HID

Alarm Meldnet

Eizo

Seagate

Optex

CDVI

Nenova

Avigilon Alta

Hikvision

VAIBS

VGN Group

Akuvox

Bydemes

Paraat

Secusoft

BHVcertificaat.online

MOBOTIX

Crown Security Services

Oribi ID Solutions

PG Security Systems

Distri Company

Gold-IP

VVNL

Multiwacht

Aritech

SmartSD

VideoGuard

ASSA ABLOY

CSL

NIBHV

Bosch Security Systems

IDIS

NetworxConnect

Alphatronics

Network Optix

i-Pro

Eagle Eye Networks

Add Secure

Traka ASSA ABLOY

SOBA

EAL

VBN

HD Security

2N

Ajax Systems

OSEC

Centurion

Trigion

ASIS

ARAS

Intrasec

Genetec

Lobeco

Brivo

Top Security

Advancis

Kidde Commercial

Milestone

Dero Security Products

Connect Security

Uniview

Hanwha Vision Europe

ADI

Sequrix

VEB

SMC Alarmcentrale

Service Centrale Nederland

SmartCell

G4S

Slimme mobiele camera’s tegen overlast op het spoor

22 november 2017
Redactie
19:25
In de strijd tegen overlast, vandalisme en vertragingen gaat ProRail delen van het spoor onder 24-uurs slim cameratoezicht plaatsen. Deze mobiele camera’s, die op basis van big data kunnen worden ingezet, zijn uitgerust met slimme software. Deze kan afwijkend, gevaarlijk en ongebruikelijke situaties op het spoor sneller en automatisch waarnemen.

Met deze mobiele camera’s gaat ProRail spoorlopers, vandalen, suïcidalen, spoorboomduikers en andere onbevoegden rond het spoor registreren en waar mogelijk aanpakken. Vanuit de speciaal ingerichte meldkamer is er 24 uur per dag zicht op tientallen stukken spoor in Nederland. De camera’s krijgen hun stroomtoevoer via zonnepanelen en zijn daardoor flexibel inzetbaar.

Slimme software
Op dit moment heeft ProRail meer dan 3500 camera’s op het spoor en in de stations. De beelden worden nu nog worden bekeken door medewerkers van de meldkamer. Wanneer zij iets vreemds constateren kan er worden ingegrepen. Deze waarneming gebeurt straks door de camera’s zelf. Daarmee wordt de pakkans vergroot en kunnen gevaarlijke en overlastgevende situaties worden voorkomen. Ook ziet de camera of er zaken op het spoor liggen of mensen zich ophouden langs het spoor die daar niet thuishoren. Aan de camera’s is geleerd hoe het spoor eruit hoort te zien en dat het systeem moet waarschuwen wanneer er iets afwijkends gebeurt.

Dag en nacht toezicht
Vanuit de meldkamer is er dag en nacht toezicht op tientallen ‘hotspots’ in het hele land met mobiele en vaste camera’s. Zodra de camera afwijkend gedrag signaleert, wordt de centralist in de meldkamer gewaarschuwd. De centralist kan dan contact opnemen met de hulpdiensten of stuurt de met GPS uitgeruste incidentenbestrijders erop af. Op onbevoegd lopen langs het spoor staat een boete van €140.

Meer maatregelen
De afgelopen jaren is extra geïnvesteerd in extra hekwerk en natuurlijke barrières zoals sloten en bebossing om het spoor nog beter af te sluiten tegen onbevoegden. Nederland heeft ruim 7000 kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides. Momenteel staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Distri Company

Artitech Kidde Commercial

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner