Beveiliging nieuws

Onze partners

SOBA

HID

Hikvision

HD Security

Seagate

GFT

ARAS

Nimo Dog Security

Bosch Security Systems

VideoGuard

Unii

VVNL

Akuvox

Explicate

Eagle Eye Networks

ASIS

Service Centrale Nederland

Oribi ID Solutions

Nimo Drone Security

Masset Solutions

Top Security

RoSecure

Eizo

Lobeco

Securitas

SmartCell

Traka ASSA ABLOY

i-Pro

CSL

Nenova

SMC Alarmcentrale

Brivo

JMB Groep

VBN

Uniview

Kiwa

De Beveiligingsjurist

Connect Security

Trigion

Optex

OSEC

G4S

DZ Technologies

Hanwha Vision Europe

Centurion

Regio Control Veldt

VAIBS

SmartSD

Bydemes

Multiwacht

Advancis

Seris

CardAccess

ADI

Gold-IP

VEB

Dero Security Products

PG Security Systems

Crown Security Services

Paraat

BHVcertificaat.online

Genetec

2N

IDIS

Add Secure

Avigilon Alta

Alphatronics

Ajax Systems

NetworxConnect

ASSA ABLOY

NIBHV

Secusoft

CDVI

EAL

Paxton

Milestone

Sequrix

Alarm Meldnet

20face

Slimme mobiele camera’s tegen overlast op het spoor

22 november 2017
Redactie
19:25
In de strijd tegen overlast, vandalisme en vertragingen gaat ProRail delen van het spoor onder 24-uurs slim cameratoezicht plaatsen. Deze mobiele camera’s, die op basis van big data kunnen worden ingezet, zijn uitgerust met slimme software. Deze kan afwijkend, gevaarlijk en ongebruikelijke situaties op het spoor sneller en automatisch waarnemen.

Met deze mobiele camera’s gaat ProRail spoorlopers, vandalen, suïcidalen, spoorboomduikers en andere onbevoegden rond het spoor registreren en waar mogelijk aanpakken. Vanuit de speciaal ingerichte meldkamer is er 24 uur per dag zicht op tientallen stukken spoor in Nederland. De camera’s krijgen hun stroomtoevoer via zonnepanelen en zijn daardoor flexibel inzetbaar.

Slimme software
Op dit moment heeft ProRail meer dan 3500 camera’s op het spoor en in de stations. De beelden worden nu nog worden bekeken door medewerkers van de meldkamer. Wanneer zij iets vreemds constateren kan er worden ingegrepen. Deze waarneming gebeurt straks door de camera’s zelf. Daarmee wordt de pakkans vergroot en kunnen gevaarlijke en overlastgevende situaties worden voorkomen. Ook ziet de camera of er zaken op het spoor liggen of mensen zich ophouden langs het spoor die daar niet thuishoren. Aan de camera’s is geleerd hoe het spoor eruit hoort te zien en dat het systeem moet waarschuwen wanneer er iets afwijkends gebeurt.

Dag en nacht toezicht
Vanuit de meldkamer is er dag en nacht toezicht op tientallen ‘hotspots’ in het hele land met mobiele en vaste camera’s. Zodra de camera afwijkend gedrag signaleert, wordt de centralist in de meldkamer gewaarschuwd. De centralist kan dan contact opnemen met de hulpdiensten of stuurt de met GPS uitgeruste incidentenbestrijders erop af. Op onbevoegd lopen langs het spoor staat een boete van €140.

Meer maatregelen
De afgelopen jaren is extra geïnvesteerd in extra hekwerk en natuurlijke barrières zoals sloten en bebossing om het spoor nog beter af te sluiten tegen onbevoegden. Nederland heeft ruim 7000 kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides. Momenteel staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner