Beveiliging nieuws

Onze partners

Centurion

PG Security Systems

Nimo Dog Security

Multiwacht

20face

G4S

SMC Alarmcentrale

Milestone

EAL

Oribi ID Solutions

De Beveiligingsjurist

Masset Solutions

Bydemes

Hanwha Vision Europe

VAIBS

Genetec

Connect Security

Unii

Alphatronics

OSEC

Explicate

VBN

i-Pro

SmartCell

Nimo Drone Security

IDIS

Paraat

Crown Security Services

Trigion

ASIS

Seris

Service Centrale Nederland

JMB Groep

Gold-IP

Traka ASSA ABLOY

Securitas

CSL

Kiwa

RoSecure

NetworxConnect

Advancis

Avigilon Alta

Regio Control Veldt

2N

Nenova

Lobeco

VEB

ASSA ABLOY

Paxton

Hikvision

Alarm Meldnet

Bosch Security Systems

VideoGuard

ADI

Uniview

CardAccess

Top Security

Eizo

SOBA

HID

VVNL

NIBHV

Add Secure

HD Security

Sequrix

Eagle Eye Networks

DZ Technologies

CDVI

Ajax Systems

Akuvox

Brivo

Secusoft

Seagate

SmartSD

BHVcertificaat.online

Optex

ARAS

Dero Security Products

GFT

Snelle stijging van fraude via WhatsApp en SMS

25 mei 2019
Redactie
06:04

De zogenoemde WhatsApp-fraude maakt steeds meer slachtoffers. Die ontvangen een bericht van een ‘bekende’ met het verzoek om met spoed geld over te maken. De overheid start nu de campagne ‘Eerst checken, dan klikken’ tegen deze vorm van criminaliteit die al ruim 300.000 euro schade heeft opgeleverd.

De Telegraaf liet de Fraudehelpdesk onderzoek doen naar het aantal gevallen van oplichting, diefstal en identiteitsfraude via WhatsApp. Daaruit bleek dat er dit jaar al meer slachtoffers zich hebben gemeld dan in heel 2018. De cijfers zijn volgens de krant waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg, omdat maar zo’n 10 procent van de slachtoffers melding zou doen bij de Fraudehelpdesk. Er zijn geen cijfers van aangiftes bij de politie bekend gemaakt, maar ook de politie zegt dat WhatsApp-fraude toeneemt.

Dringend
Bij WhatsApp-fraude zoeken de criminelen een slachtoffer uit via sociale media. Zij gaan vervolgens op zoek naar een familielid en maken daarvoor een WhatsApp-account aan. Van daaruit sturen ze een appje naar het slachtoffer met het verhaal dat er iets vervelends is gebeurd, dat daarom het telefoonnummer is veranderd en dat er dringend wat onkosten moeten worden betaald.
Het advies is om dit soort berichten altijd telefonisch na te gaan. ‘Je hoeft maar even niet op te letten en je bent net die ene persoon die in een mail, betaalverzoek of sms van een internetcrimineel trapt’, aldus de nieuwe overheidscampagne.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner