Beveiliging nieuws

Onze partners

Bosch Security Systems

Gold-IP

OSEC

VAIBS

RoSecure

Connect Security

CDVI

Nenova

Uniview

EAL

VideoGuard

Optex

Crown Security Services

NetworxConnect

Paxton

Alphatronics

Seris

Ajax Systems

GFT

IDIS

Masset Solutions

Bydemes

Add Secure

De Beveiligingsjurist

Eagle Eye Networks

20face

Avigilon Alta

SMC Alarmcentrale

JMB Groep

Top Security

Explicate

Milestone

Akuvox

Nimo Dog Security

Paraat

Service Centrale Nederland

HD Security

Centurion

Unii

Seagate

Nimo Drone Security

Hanwha Vision Europe

Alarm Meldnet

VEB

BHVcertificaat.online

Hikvision

CSL

Traka ASSA ABLOY

Lobeco

ADI

Genetec

VVNL

Kiwa

Eizo

Regio Control Veldt

SmartCell

Oribi ID Solutions

CardAccess

2N

Sequrix

SOBA

i-Pro

Dahua

NIBHV

Secusoft

VBN

PG Security Systems

SmartSD

MPL

Dero Security Products

HID

DZ Technologies

ARAS

Brivo

Securitas

ASIS

ASSA ABLOY

G4S

Multiwacht

Trigion

Advancis

Sneller duidelijkheid over vergoeding letselschade

22 juni 2021
Redactie
07:49

Het Verbond van Verzekeraars, de ANWB en Slachtofferhulp Nederland, willen ervoor zorgen dat letselschadeslachtoffers sneller en eenvoudiger duidelijkheid krijgen over welke schadevergoeding zij ontvangen. De organisaties verwachten dat letselschadeslachtoffers zo sneller herstellen. 

Marga de Jager, voorzitter ANWB: “Je wilt als consument geen slachtoffer worden, maar als het gebeurt dan helpt het als er een normenkader is dat je snel duidelijkheid biedt en houvast geeft.” Rosa Jansen, bestuursvoorzitter Slachtofferhulp Nederland: “Alle betrokken partijen zorgen er zo voor dat letselschadeslachtoffers sneller en eenvoudiger hun schadevergoeding ontvangen. Slachtoffers krijgen zo de regie terug. Dit gaat echt het verschil maken en versnelt het herstel.”

Denktank
Het Verbond, Slachtofferhulp Nederland en de ANWB hebben afgesproken om contact tussen veroorzaker en slachtoffer breder onder de aandacht te brengen. Herstelbemiddeling of Contact Helpt,  Platform voor betrokkenen bij verkeersongevallen, zijn voorbeelden van hoe veroorzaker en slachtoffer onder begeleiding met elkaar in gesprek kunnen gaan. Verzekeraars zullen hun verzekerden wijzen op deze mogelijkheid, net als Slachtofferhulp Nederland nu al doet.

Denktank
Daarnaast willen de drie organisaties een denktank oprichten en met branchepartijen in gesprek gaan over het invoeren van een snellere, eenvoudiger en toegankelijkere schadevaststelling. Het slachtoffer kiest uiteindelijk zelf of de schadeafhandeling volgens de huidige vorm, of op de nieuwe wijze plaatsvindt.
Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars: “De afwikkeling van letselschades is heel complex  Daar moet verandering in komen. Met deze verklaring geven wij aan dat we stappen willen zetten naar een eenvoudiger schadeafhandeling. En daar hebben we elkaar hard bij nodig.”

Stappen na rapport Universiteit Utrecht
Sinds de Universiteit Utrecht vorig jaar haar onderzoeksrapport naar langlopende letselschades publiceerde zijn diverse oplossingen gepresenteerd voor de problemen waar slachtoffers tegenaan lopen. Zo heeft De Letselschade Raad onlangs aangekondigd een Kamer voor Langlopende Letselschadezaken in te stellen. Ook worden er maatregelen uitgewerkt, zoals een medisch adviseur en een letselportaal om de aanpak in nieuwe zaken te verbeteren en het proces blijvend te monitoren met klanttevredenheidsonderzoeken. Verzekeraars onderzoeken mogelijkheden om specifiek de afhandeling van whiplash-schades te verbeteren. Ook ontwikkelen verzekeraars een dashboard om meer inzicht te geven in de afhandeling van langlopende letselzaken.

Noodzakelijk
Met dit initiatief willen partijen laten zien dat het noodzakelijk is om daarnaast ook structurele veranderingen te bereiken en verklaren zij daaraan ook gezamenlijk actief bij te dragen. Daarmee wordt onder meer invulling gegeven aan de Kamermotie.
Jaarlijks nemen verzekeraars ongeveer 65.000 letselschadezaken in behandelingUit onafhankelijk onderzoek mede in opdracht van het Verbond blijkt dat ruim 90 procent van de letselschadezaken binnen twee jaar wordt afgehandeld.

Bron: Verbond van Verzekeraars.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner