Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Dero Security Products

Eagle Eye Networks

Bosch Security Systems

Gold-IP

Secusoft

VAIBS

CDVI

ADI

Optex

Unii

Oribi ID Solutions

IDIS

G4S

SmartCell

Milestone

PG Security Systems

Sequrix

2N

Top Security

DZ Technologies

SOBA

20face

EAL

CardAccess

Multiwacht

VideoGuard

Seagate

Hikvision

ASSA ABLOY

SMC Alarmcentrale

RoSecure

Nenova

Nimo Dog Security

Traka ASSA ABLOY

VVNL

Securitas

Lobeco

Uniview

GFT

Bydemes

Brivo

Crown Security Services

Regio Control Veldt

Avigilon Alta

Add Secure

Centurion

CSL

Hanwha Vision Europe

Connect Security

Trigion

Paraat

Eizo

NIBHV

Kiwa

Masset Solutions

Genetec

De Beveiligingsjurist

Nimo Drone Security

SmartSD

i-Pro

Alarm Meldnet

Seris

BHVcertificaat.online

ASIS

HD Security

JMB Groep

HID

NetworxConnect

Advancis

ARAS

VEB

Ajax Systems

Paxton

VBN

Alphatronics

Akuvox

Explicate

Service Centrale Nederland

OSEC

Steeds meer diefstallen uit NS-fietsenstallingen

28 april 2024
Redactie
16:32

Het lijkt een logische keuze: je fiets stallen in een bewaakte fietsenstalling bij een treinstation voor extra veiligheid. Maar niets is minder waar. Steeds meer tweewielers verdwijnen uit de 122 bewaakte stallingen van de NS. Met behulp van een slijptol weten dieven een ringslot binnen de kortste keren open te breken.

Het exacte aantal gestolen fietsen is niet bekend, maar het is duidelijk dat het om aanzienlijke aantallen gaat. Volgens een onderzoek van De Gelderlander verdwijnen er alleen al uit de stalling van station Arnhem tientallen fietsen per maand. Vooral e-bikes zijn populair bij dieven. Anne van der Wel, woordvoerder van de NS, vertelt aan het AD: “Fietsendiefstal komt helaas regelmatig voor in onze stallingen.” Met name dure e-bikes zijn het doelwit. De waarde van elektrische fietsen is de afgelopen jaren gestegen, soms tot het niveau van een tweedehands auto. Vooral de 57 bewaakte stallingen zonder personeel zijn bijzonder kwetsbaar voor diefstal. Dieven kunnen deze ‘zelfservice-stallingen’ eenvoudig betreden met een anonieme OV-chipkaart. Hoewel er camera’s zijn geïnstalleerd, blijken deze niet voldoende te zijn om diefstallen te voorkomen. De gestolen e-bikes worden vervolgens gemakkelijk over de lage toegangspoortjes getild.

Actie
Om het aantal diefstallen uit de stallingen terug te dringen, onderneemt de NS actie. Op station Roosendaal start deze zomer een proef met het verbreden en verhogen van de poortjes. Ook worden op stations in Castricum, Den Haag HS en Helmond zogenaamde ‘confrontatiemonitoren’ bij de ingang geplaatst, waardoor dieven weten dat ze in beeld zijn. Daarnaast werkt de NS nauw samen met de politie, waarbij ook lokfietsen worden ingezet.
Ondertussen blijft de beveiliging van fietsen achter. Bijna 60 procent van de verkochte fietsen zijn tegenwoordig e-bikes, met een gemiddelde aanschafprijs van ruim € 2200. Sommige fabrikanten verkopen zelfs e-bikes voor € 5000 of meer, zonder te investeren in fatsoenlijke beveiliging.
Om het bewustzijn onder fietsers te vergroten, is vorige maand de campagne ‘Staat-E-Lekker’ gestart door Safe, in samenwerking met verzekeraars en het Centrum Fietsdiefstal. Fietsers worden voorzien van tips om hun fiets beter te beveiligen.

Deel dit artikel via:

Vlog 4

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

Wordt een partner