Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Regio Control Veldt

G4S

Bosch Security Systems

Traka ASSA ABLOY

Akuvox

2N

SmartCell

Aritech

VGN Group

Uniview

Genetec

Top Security

Paralax

Multiwacht Security

SmartSD

Milestone

Kidde Commercial

Network Optix

ASIS

Nenova

ARAS

CDVI

Connect Security

NIBHV

Centurion

Eizo

Distri Company

Lobeco

Seagate

VBN

Add Secure

Securitas

Paraat

Van Dusseldorp Training

IDIS

HID

ASSA ABLOY

Optex

SOBA

VisionPlatform.ai

Sequrix

SMC Alarmcentrale

Unii

OSEC

OpenEye

VAIBS

HD Security

VIGI

VEB

Intrasec

Masset

CSL

Hikvision

Ajax Systems

Crown Security Services

MOBOTIX

VVNL

WBN Security

Alphatronics

Trigion

Brivo

Advancis

ADI

Seris

Eagle Eye Networks

LUGN

Alarm Meldnet

MPL

Synguard

Hanwha Vision Europe

Secusoft

Service Centrale Nederland

Teletek

Gold-IP

i-Pro

Bydemes

Paxton

Steeds meer diefstallen uit NS-fietsenstallingen

28 april 2024
Redactie
16:32

Het lijkt een logische keuze: je fiets stallen in een bewaakte fietsenstalling bij een treinstation voor extra veiligheid. Maar niets is minder waar. Steeds meer tweewielers verdwijnen uit de 122 bewaakte stallingen van de NS. Met behulp van een slijptol weten dieven een ringslot binnen de kortste keren open te breken.

Het exacte aantal gestolen fietsen is niet bekend, maar het is duidelijk dat het om aanzienlijke aantallen gaat. Volgens een onderzoek van De Gelderlander verdwijnen er alleen al uit de stalling van station Arnhem tientallen fietsen per maand. Vooral e-bikes zijn populair bij dieven. Anne van der Wel, woordvoerder van de NS, vertelt aan het AD: “Fietsendiefstal komt helaas regelmatig voor in onze stallingen.” Met name dure e-bikes zijn het doelwit. De waarde van elektrische fietsen is de afgelopen jaren gestegen, soms tot het niveau van een tweedehands auto. Vooral de 57 bewaakte stallingen zonder personeel zijn bijzonder kwetsbaar voor diefstal. Dieven kunnen deze ‘zelfservice-stallingen’ eenvoudig betreden met een anonieme OV-chipkaart. Hoewel er camera’s zijn geïnstalleerd, blijken deze niet voldoende te zijn om diefstallen te voorkomen. De gestolen e-bikes worden vervolgens gemakkelijk over de lage toegangspoortjes getild.

Actie
Om het aantal diefstallen uit de stallingen terug te dringen, onderneemt de NS actie. Op station Roosendaal start deze zomer een proef met het verbreden en verhogen van de poortjes. Ook worden op stations in Castricum, Den Haag HS en Helmond zogenaamde ‘confrontatiemonitoren’ bij de ingang geplaatst, waardoor dieven weten dat ze in beeld zijn. Daarnaast werkt de NS nauw samen met de politie, waarbij ook lokfietsen worden ingezet.
Ondertussen blijft de beveiliging van fietsen achter. Bijna 60 procent van de verkochte fietsen zijn tegenwoordig e-bikes, met een gemiddelde aanschafprijs van ruim € 2200. Sommige fabrikanten verkopen zelfs e-bikes voor € 5000 of meer, zonder te investeren in fatsoenlijke beveiliging.
Om het bewustzijn onder fietsers te vergroten, is vorige maand de campagne ‘Staat-E-Lekker’ gestart door Safe, in samenwerking met verzekeraars en het Centrum Fietsdiefstal. Fietsers worden voorzien van tips om hun fiets beter te beveiligen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Distri Company

Artitech Kidde Commercial

Suricat

SequriX

Seagate

VIGI

Boon Edam

Wordt een partner