Steeds meer meldingen ‘valse e-mails’ bij Fraudehelpdesk
Bij de Fraudehelpdesk komen steeds meer meldingen binnen over valse e-mails. Daarbij misbruiken de oplichters namen en logo’s van bekende bedrijven om mensen ertoe te verleiden zich aan te melden voor een dure sms-dienst.
De e-mails komen in verschillende varianten. Soms worden grote prijzen beloofd waarbij het slachtoffer een ‘gratis’ lot moet activeren. Vervolgens wordt het bestookt met dure sms-berichten. Nu minder mensen daar in trappen, is een nieuwe methode toegepast. Er wordt nu gebruik gemaakt van logo’s van bedrijven als de Nederlandse Spoorwegen, Albert Heijn en Media Markt. De betreffende bedrijven hebben hier niets mee te maken en lijden er imagoschade door.
Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk spreekt op het NOS Journaal over een ‘groeiende plaag’. In de eerste helft van 2015 kwamen 64 meldingen binnen over valse Jumbo-acties, terwijl dat in de tweede helft van dat jaar al zeshonderd keer was. Er komt sowieso steeds meer phishing-mail. In januari ging het om dertigduizend meldingen; tweemaal zoveel als in december. Dit zou volgens Van Eck ook kunnen komen omdat de Fraudehelpdesk steeds bekender wordt. De schade kan flink in de papieren lopen. De ongewenste sms-berichten kosten tot 3 euro per stuk. Een slachtoffer raakt rond de 450 euro kwijt. Van Eck vindt dat de bedrijven van wie de naam wordt misbruikt er goed aan doen consumenten te waarschuwen dat zij niets met de acties te maken hebben.