Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

CardAccess

Secusoft

Connect Security

Traka ASSA ABLOY

Multiwacht

Hanwha Vision Europe

G4S

EAL

Explicate

Nenova

MOBOTIX

Alphatronics

Lobeco

Ajax Systems

Add Secure

Gold-IP

CDVI

VAIBS

Brivo

HID

Uniview

i-Pro

Distri Company

DZ Technologies

Advancis

Paraat

Bydemes

Masset Solutions

IDIS

Sequrix

Eagle Eye Networks

Network Optix

Seris

Unii

Avigilon Alta

Paxton

Aritech

Hikvision

NIBHV

Crown Security Services

Top Security

Eizo

VVNL

ADI

Bosch Security Systems

HD Security

OSEC

Milestone

SmartSD

Dero Security Products

Regio Control Veldt

Oribi ID Solutions

SmartCell

VEB

Kiwa

SMC Alarmcentrale

BHVcertificaat.online

Centurion

ASSA ABLOY

VBN

Optex

PG Security Systems

2N

ARAS

Seagate

ASIS

SOBA

NetworxConnect

Trigion

Securitas

Genetec

VideoGuard

Akuvox

Alarm Meldnet

Service Centrale Nederland

20face

CSL

Steeds meer meldingen ‘valse e-mails’ bij Fraudehelpdesk

7 februari 2016
Redactie
19:19

Bij de Fraudehelpdesk komen steeds meer meldingen binnen over valse e-mails. Daarbij misbruiken de oplichters namen en logo’s van bekende bedrijven om mensen ertoe te verleiden zich aan te melden voor een dure sms-dienst.

De e-mails komen in verschillende varianten. Soms worden grote prijzen beloofd waarbij het slachtoffer een ‘gratis’ lot moet activeren. Vervolgens wordt het bestookt met dure sms-berichten. Nu minder mensen daar in trappen, is een nieuwe methode toegepast. Er wordt nu gebruik gemaakt van logo’s van bedrijven als de Nederlandse Spoorwegen, Albert Heijn en Media Markt. De betreffende bedrijven hebben hier niets mee te maken en lijden er imagoschade door.
Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk spreekt op het NOS Journaal over een ‘groeiende plaag’. In de eerste helft van 2015 kwamen 64 meldingen binnen over valse Jumbo-acties, terwijl dat in de tweede helft van dat jaar al zeshonderd keer was. Er komt sowieso steeds meer phishing-mail. In januari ging het om dertigduizend meldingen; tweemaal zoveel als in december. Dit zou volgens Van Eck ook kunnen komen omdat de Fraudehelpdesk steeds bekender wordt. De schade kan flink in de papieren lopen. De ongewenste sms-berichten kosten tot 3 euro per stuk. Een slachtoffer raakt rond de 450 euro kwijt. Van Eck vindt dat de bedrijven van wie de naam wordt misbruikt er goed aan doen consumenten te waarschuwen dat zij niets met de acties te maken hebben.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Suricat

Videoguard

Seagate

Aritech

SequriX

Distri Company

Wordt een partner