Beveiliging nieuws

Onze partners

Seris

Paraat

Uniview

G4S

SmartCell

Eagle Eye Networks

Masset Solutions

JMB Groep

Gold-IP

Securitas

Bosch Security Systems

Add Secure

Hanwha Vision Europe

VBN

ASIS

ARAS

Oribi ID Solutions

IDIS

VEB

PG Security Systems

Paxton

Avigilon Alta

Akuvox

Connect Security

DZ Technologies

Alphatronics

SOBA

Crown Security Services

Advancis

Multiwacht

Service Centrale Nederland

GFT

CDVI

Regio Control Veldt

ADI

SmartSD

ASSA ABLOY

NetworxConnect

Nenova

Centurion

Lobeco

Nimo Drone Security

Bydemes

CSL

Milestone

Nimo Dog Security

Trigion

VVNL

HID

Eizo

Brivo

Top Security

RoSecure

CardAccess

i-Pro

VAIBS

Kiwa

Ajax Systems

Alarm Meldnet

Seagate

Unii

Sequrix

De Beveiligingsjurist

Secusoft

BHVcertificaat.online

Genetec

2N

NIBHV

Traka ASSA ABLOY

20face

VideoGuard

OSEC

EAL

Dero Security Products

Explicate

SMC Alarmcentrale

Hikvision

Optex

HD Security

Steeds meer meldingen ‘valse e-mails’ bij Fraudehelpdesk

7 februari 2016
Redactie
19:19

Bij de Fraudehelpdesk komen steeds meer meldingen binnen over valse e-mails. Daarbij misbruiken de oplichters namen en logo’s van bekende bedrijven om mensen ertoe te verleiden zich aan te melden voor een dure sms-dienst.

De e-mails komen in verschillende varianten. Soms worden grote prijzen beloofd waarbij het slachtoffer een ‘gratis’ lot moet activeren. Vervolgens wordt het bestookt met dure sms-berichten. Nu minder mensen daar in trappen, is een nieuwe methode toegepast. Er wordt nu gebruik gemaakt van logo’s van bedrijven als de Nederlandse Spoorwegen, Albert Heijn en Media Markt. De betreffende bedrijven hebben hier niets mee te maken en lijden er imagoschade door.
Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk spreekt op het NOS Journaal over een ‘groeiende plaag’. In de eerste helft van 2015 kwamen 64 meldingen binnen over valse Jumbo-acties, terwijl dat in de tweede helft van dat jaar al zeshonderd keer was. Er komt sowieso steeds meer phishing-mail. In januari ging het om dertigduizend meldingen; tweemaal zoveel als in december. Dit zou volgens Van Eck ook kunnen komen omdat de Fraudehelpdesk steeds bekender wordt. De schade kan flink in de papieren lopen. De ongewenste sms-berichten kosten tot 3 euro per stuk. Een slachtoffer raakt rond de 450 euro kwijt. Van Eck vindt dat de bedrijven van wie de naam wordt misbruikt er goed aan doen consumenten te waarschuwen dat zij niets met de acties te maken hebben.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner