Sterke toename van fraude met phishingmails
De eerste helft van dit jaar is voor 1,56 miljoen euro buitgemaakt via zogenoemde phishingmails. Dat is evenveel als in heel 2017, zo maken ABN Amro, ING, Rabobank, SNS en politie bekend via de NOS. Het gaat hier om e-mails waarmee criminelen slachtoffers hun toegangscodes op de computer ontfutselen.
Phishing nam de afgelopen jaren af, maar sinds dit jaar is weer sprake van een toename. En fors ook, aldus de Nederlandse Vereniging van Banken. Dat heeft volgens een woordvoerder van SNS twee belangrijke redenen. Het wordt voor criminelen makkelijker om te doen, dankzij de opkomst van kant-en-klare phishing-toolkits en de phishingmails worden steeds creatiever. De tijd van Engelstalige e-mails vol taalfouten is voorbij.
Tikkie
Slachtoffers ontvangen een e-mail die eruit ziet alsof deze van de bank of bijvoorbeeld een pakketbezorger afkomstig is. Voor de details moet een link worden aangeklikt, waarmee het slachtoffer kwaadaardige software download en installeert. Vanaf dat moment hebben de criminelen controle over de computer. Recent circuleerde er weer phishingmail die van de Belastingdienst afkomstig leek te zijn. “Bij een recente storing van Vodafone zagen we dat er mails werden verspreid waarmee je zogenaamd een vergoeding kon aanvragen”, zegt beveiligingsonderzoeker Remco Verhoef van DutchSec tegen de NOS. Ook probeerden criminelen bankgegevens te bemachtigen door de website van betaalapp Tikkie na te maken. Slachtoffers moesten daarop één cent overmaken om hun identiteit te bevestigen. Via slinkse wijze verschaften zij de criminelen zo toegang tot de echte betaalomgeving van hun bank, waarna grote sommen geld werden gestolen.