Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Add Secure

CSL

ARAS

MOBOTIX

Dero Security Products

Paraat

Seris

Bosch Security Systems

ASIS

Securitas

VVNL

Brivo

Trigion

Kiwa

Oribi ID Solutions

BHVcertificaat.online

Network Optix

SMC Alarmcentrale

Seagate

CDVI

Optex

ADI

PG Security Systems

Advancis

Service Centrale Nederland

HD Security

Ajax Systems

Centurion

Crown Security Services

i-Pro

NetworxConnect

Bydemes

Avigilon Alta

Multiwacht

ASSA ABLOY

Top Security

Aritech

Masset Solutions

Eizo

Akuvox

Connect Security

Eagle Eye Networks

VBN

EAL

SmartSD

Secusoft

Hikvision

Sequrix

Uniview

Alarm Meldnet

Intrasec

Milestone

G4S

Lobeco

Hanwha Vision Europe

VideoGuard

SmartCell

Paxton

Distri Company

Genetec

NIBHV

VAIBS

HID

Unii

Regio Control Veldt

OSEC

VEB

SOBA

Gold-IP

IDIS

2N

Alphatronics

Traka ASSA ABLOY

Nenova

Streekvervoer wil ook deel veiligheidsbudget

17 februari 2016
Redactie
07:22

Staatssecretaris Dijksma heeft 10 miljoen euro uitgetrokken om geweld in het openbaar vervoer tegen te gaan. Bijna al dat geld gaat naar de NS. Dat vinden de streekvervoerders onacceptabel, zo meldt BNR Nieuwsradio.
De streekvervoerders willen volgens een brief die zij naar de staatssecretaris hebben gestuurd minimaal de helft van de 10 miljoen euro die zij heeft gereserveerd om het geweld in het openbaar vervoer terug te dringen. Zij zeggen dat de regionale bus- en treinvervoerders met net zoveel ernstige geweldsincidenten te maken hebben als de NS. Directeur OV Juul van Hout van Connexxion vertelt BNR Nieuwsradio dat er een hele lijst met incidenten in het streekvervoer is. “Dat is natuurlijk niet heel raar, al onze chauffeurs zijn rechtstreeks gekoppeld aan reizigers. De personen die overlast veroorzaken bij de NS, daar krijgen zij ook mee te maken.” Van Hout benadrukt wel blij te zijn met de 10 miljoen veiligheidssubsidie, maar vindt dat het geld anders verdeeld moet worden. Het was volgens hem weliswaar een incident bij de NS dat aanleiding was voor het extra geld, maar dat betekent niet dat ook al het geld naar de NS moet gaan.” De Connexxion-directeur vindt dat er veel meer naar het totale openbaar vervoer moet worden gekeken. “Het streekvervoer is niet hetzelfde als de NS, wij hebben op een andere manier geld hiervoor nodig. Zelf doen we al wat we kunnen, we trekken al gezamenlijk op met de politie in sommige regio’s, maar menselijk toezicht zou helpen. Alleen kost dat wel geld.”

Veiligheidsteams
De staatssecretaris denkt aan het oprichten van veiligheidsteams, maar daar heeft Connexxion al een succesvolle pilot mee gehad. Het aantal incidenten nam in die periode met 25 procent af. Helaas moest het initiatief worden gestaakt wegens gebrek aan geld. De streekvervoerder pleitte vorig jaar al om het domein van  buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) op te rekken, zodat die ook op de bus kunnen worden ingezet. Ook andere vervoerders vinden dat het geld beter verdeeld moet worden. “Die 10 miljoen is een goede stap, maar laten we dit dan ook landelijk oppikken, want die reizigers van de NS stappen vervolgens in bij Arriva”, zei woordvoerder Roos Zevenboom van dat bedrijf. Vandaag vergadert de Tweede Kamer over de veiligheid in het openbaar vervoer.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Aritech

Videoguard

SequriX

Seagate

Distri Company

Suricat

Wordt een partner