‘Pas op voor e-mails, tekstberichten en zelfs brieven in de post die u oproepen om uzelf opnieuw te identificeren of uw persoonsgegevens te controleren en aan te vullen bij banken, bij de overheid of bij andere officiële instanties.’ daarvoor waarschuwt de website Veiligbankieren.nl vandaag.
Fraudeurs spelen in op het nieuws dat onder andere financiële instellingen en overheidsinstanties nieuwe klanten zorgvuldiger moeten identificeren en de persoonsgegevens van bestaande klanten moeten controleren en waar nodig moeten aanvullen.
iDIN
De oplichters sturen berichten, zogenaamd van banken, overheidsinstanties en andere bekende organisaties die waarschuwen dat de cliënt zich dringend via iDIN moet identificeren of zijn of haar persoonsgegevens moet controleren via makkelijke links waarop hij of zij kan klikken. iDIN is de online identificatie- en inlogdienst van banken. De links in de valse berichten leiden naar valse iDIN-webpagina’s die als twee druppels water lijken op de echte iDIN- of inlogpagina’s van banken. Op die valse webpagina’s moet de gebruiker dan zogenaamd inloggen, met de beveiligingscodes van de bank.
Juiste webadres
Banken, overheid en andere instanties zullen hun klanten hiervoor nooit via een tekstbericht een hyperlink sturen waar zij op moeten klikken. In e-mails zullen ze altijd vragen om zelf naar hun website te gaan, door zelf het juiste webadres in te tikken. Als de gebruiker toch op een link in een e-mail klikt, wordt geadviseerd om dan goed te controleren of het webadres van de inlogpagina in de webbrowser volledig overeenkomt met het echte officiële webadres van de bank.