VBe NL helpt door crisis getroffen leden met app
Vooral beveiligers van evenementen en horeca hebben het zwaar in deze tijden. “We hebben elkaar nu harder nodig dan ooit”, stelt voorzitter Peter Hoes van branchevereniging VBe NL, die gespecialiseerd is in deze sector. Om de communicatie tussen leden te verbeteren is een speciale app ontwikkeld.
De gezondheid van de medewerkers is vanzelfsprekend de grootste zorg in de beveiligingsbranche, maar daarnaast worden veel bedrijven ook hard getroffen doordat hun opdrachtgevers tijdelijk hun activiteiten stoppen of op een laag pitje zetten. Sommige opdrachtgevers houden zich daarbij aan de contractuele afspraken, maar er zijn er ook veel die dat niet willen of simpelweg niet kunnen omdat zij door de coronacrisis zelf in grote moeilijkheden terecht zijn gekomen. Veel bedrijven kloppen aan bij de branchevereniging, zegt voorzitter Peter Hoes van VBe NL. “Een luisterend oor en het aandragen van ondersteuning of het wegwijs maken in de wirwar van steunmaatregelen. De leden waarderen dit zeer.”
Economische gevolgen
Behalve naar het welzijn van het personeel gaat de aandacht nu steeds meer uit naar economische gevolgen voor de bedrijven. Sommige bedrijven hebben een overschot aan medewerkers omdat opdrachten wegvallen, andere komen juist medewerkers tekort doordat zij dankzij de crisis nieuwe opdrachten krijgen of door ziekteverzuim. VBe NL was in samenwerking met het bedrijf Bundeling al begonnen met de ontwikkeling van een app, voordat de coronacrisis uitbrak. De app moest de communicatie tussen de branchevereniging en de leden vergemakkelijken en dat komt door de crisis nu meer van pas, dan men ooit had durven vermoeden. Via de app kunnen aangesloten beveiligingsbedrijven via individuele chats en groepschats met elkaar en met de branchevereniging communiceren. Nieuws wordt middels pushberichten gedeeld, waardoor leden informatie en tools snel kunnen toepassen. Geen lange verhalen, maar to the point, info met verwijzingen en praktische downloads. Het is voor een aantal leden nog even wennen, constateert Hoes, “maar intussen zien we een toename van het gebruik en de berichten worden goed gelezen. Duidelijk is dat het verenigingswerk ook anders ingericht moet worden nu fysieke vergaderingen voorlopig niet mogelijk zijn.
Goed nieuws
Naast al het slechte nieuws over de coronapandemie is er volgens Hoes gelukkig ook goed nieuws te melden. Als voorbeeld noemt hij het taakstrafverbod bij geweld tegen beveiligers en verkeersregelaars. “Hiervoor had VBe NL een sterke lobby gevoerd en met succes.” Goed nieuws is ook dat het deurbeleid in de detailhandel de beveiligingsbranche veel extra werk oplevert. “Hierover maken wij ons echter ook zorgen”, zegt de voorzitter. “Want we constateren dat wet- en regelgeving met alle gemak er even minder toe doet.” Hij doelt hiermee op het feit dat ongediplomeerde en onbevoegde personen beveiligingswerkzaamheden gaan uitvoeren, wat buiten de crisis niet getolereerd zou worden. We willen geen cowboy-gedrag in de beveiliging. De tijden van Wild West zijn we allang gepasseerd en ook tijdens een crisis willen we kunnen leunen op onze stevige fundamenten.” Maar gelukkig zijn er ook winkeliers die zich wel keurig aan de regels houden. Ander goed nieuws is dat de 8010 SBI-code (waaronder beveiligingsbedrijven vallen) is opgenomen voor de loonkostenregeling van de overheid, dat de kredietopslag is verlaagd naar 2 procent en dat ook DGA’s in aanmerking komen voor tegemoetkoming. Peter Hoes: “We staan schouder aan schouder met onze leden en samen zijn we onderdeel van dit verhaal. We schrijven de bladzijde van het script van morgen en wie weet bepalen we daarmee de inhoud van de afloop in positieve zin voor ons allen.”