Beveiliging nieuws

Onze partners

ASSA ABLOY

Seagate

SMC Alarmcentrale

De Beveiligingsjurist

HID

Genetec

Trigion

SmartSD

DZ Technologies

Milestone

BHVcertificaat.online

Dahua

Service Centrale Nederland

Explicate

Unii

Uniview

Oribi ID Solutions

NetworxConnect

Nimo Dog Security

RoSecure

Ajax Systems

Dero Security Products

Multiwacht

GFT

Nimo Drone Security

Traka ASSA ABLOY

VideoGuard

CardAccess

Paraat

ARAS

ASIS

Lobeco

HD Security

CSL

VBN

Crown Security Services

VEB

ADI

EAL

Kiwa

Nenova

Gold-IP

Akuvox

Brivo

Hanwha Vision Europe

Sequrix

PG Security Systems

2N

Regio Control Veldt

Optex

VVNL

Alarm Meldnet

SmartCell

NIBHV

Secusoft

Centurion

CDVI

Eizo

Connect Security

i-Pro

Alphatronics

Bydemes

Add Secure

MPL

VAIBS

Paxton

20face

SOBA

Hikvision

Eagle Eye Networks

Seris

Securitas

OSEC

Bosch Security Systems

Advancis

IDIS

Avigilon Alta

JMB Groep

G4S

Top Security

Masset Solutions

VBe NL: meer respect nodig voor werk verkeersregelaars

11 augustus 2020
Redactie
07:32

In het afgelopen snikhete weekend was het weer raak: veel geweldsincidenten tegen verkeersregelaars die in met name het kustgebied werden ingezet om het verkeer in goede banen te leiden.

Naast scheldpartijen en het negeren van aanwijzingen van verkeersregelaars was er ook fysiek geweld. Zo werd een verkeersregelaar in Scheveningen geslagen met een ploertendoder.
VBe Nl constateert dat deze ontwikkeling al geruime tijd aan de gang is, ook al voor de coronacrisis. ”Er is weinig respect voor verkeersregelaars en automobilisten nemen soms de regie in eigen hand. Onacceptabel”, aldus directeur Leon Vincken van VBe NL in een interview bij BNR Nieuwsradio. “Hieraan moet echt een eind komen. Wij pleiten voor een publiekscampagne. De verkeersregelaar leidt het verkeer en iedereen moet de aanwijzingen opvolgen. Ze zijn hiervoor opgeleid”, benadrukt Vincken. Hij is blij dat daders van geweld tegen verkeersregelaars, na akkoord van de Tweede Kamer op het wetsvoorstel van deze zomer, niet meer wegkomen met een taakstraf, maar dat er echt vervolgd wordt met een gevangenisstraf. Hij denkt verder dat een bodycam wellicht een oplossing is om het geweld in te dammen. VBe NL krijgt geregeld signalen binnen van leden en persoonlijke verhalen van verkeersregelaars dat geweld aan de orde van de dag is.

Te veel vrijwilligers
VBe NL heeft een cao voor verkeersregelaars afgesloten met regels over werktijden, salaris en opleiding. Veel verkeersregelaarsorganisaties zijn niet aangesloten bij een branchevereniging. Leon Vincken ondersteunt het pleidooi van CDA-Tweede Kamerlid Chris van Dam om hier kritisch naar te kijken. Van Dam waarschuwde voor de lange uren die verkeersregelaars in de hitte op de weg staan. “Er staan te veel vrijwilligers op de openbare weg. Wij zijn al langer voorstander voor een minimumleeftijd van 18 jaar, voor betere opleidingen en roepen daarom werkgevers van verkeersregelaars op zich aan te sluiten bij VBe NL. Dan kunnen we gezamenlijk de verkeersregelaarsbranche verder professionaliseren. Met vakbond De Unie maken we graag afspraken over de arbeidsomstandigheden die dan ook voor alle bedrijven en hun verkeersregelaars van toepassing zijn.”

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

MPL

Suricat

Videoguard

Wordt een partner