VBe NL: Vakbonden verkopen onzin over aanbesteding Schiphol
Brancheorganisatie Vereniging Beveiligingsorganisaties Nederland (VBe NL) zegt fel afstand te nemen van het verspreide pamflet van de vakbonden FNV en CNV over de komende aanbesteding van de beveiliging op Schiphol. Het pamflet zou onnodig onrust veroorzaken binnen de beveiligingsbranche.
In het betreffende pamflet schrijven de bonden dat Schiphol de deur heeft open gezet voor bedrijven die de evenementen-cao hanteren. Deze is 15 procent goedkoper dan de cao Particuliere Beveiliging van de Nederlandse Veiligheidsbranche en ook goedkoper dan de aparte cao die G4S Aviation Services hanteert. De recente loonverhogingen zijn er niet in opgenomen en ook de kortere werkweek en de eis van minimaal 80 procent vaste contracten ontbreekt in de cao Beveiliging, aldus de bonden.
Dit staat volgens brancheorganisatie VBe NL haaks op toepasselijke wetgeving en is niet waar. Zo zou er geen sprake zijn van een race naar beneden, maar juist een race naar de top als het gaat om de arbeidsvoorwaarden voor de beveiligers op Schiphol. De mogelijkheid dat evenementenbeveiligers voor de beveiliging van Schiphol gaan zorgen, zoals de vakbonden suggereren, is volgens de brancheorganisatie uitgesloten. “Dat mag helemaal niet, want Schiphol is geen festivallocatie. Bovendien zijn de kwaliteits- en opleidingsvereisten geheel verschillend”, aldus directeur Leon Vincken van VBe NL. “Met hun suggestie dat een beveiliger van Pinkpop de luchthaven zou gaan beveiligen creëren vakbonden opnieuw onnodige onrust.”
Cao opnemen in tender-eisen
VBe NL vindt net als FNV en CNV dat Schiphol in de eisen van de aanbesteding van de beveiliging moet opnemen dat een cao van toepassing is. Maar dat dit, zoals de beide bonden willen, de cao Particuliere Beveiliging – afgesloten met de Nederlandse Veiligheidsbranche – moet zijn, verwerpt de brancheorganisatie, die een eigen cao heeft. Directeur Leon Vincken: “Wij hebben met vakbond De Unie een uitstekende cao afgesproken voor leden van onze vereniging, de cao Beveiliging. Deze is minimaal gelijkwaardig en op meerdere punten – zoals beloning, scholingsfaciliteiten en werktijden van de medewerkers – zelfs beter dan de cao Particuliere Beveiliging. Er wordt nu onrust gezaaid, wat niet goed is voor Schiphol, de passagiers en de beveiligers en dat betreur ik. Ik begrijp het standpunt van de vakbonden absoluut niet. Zeker niet omdat onze cao ten opzichte van de cao van de Nederlandse Veiligheidsbranche ver uitsteekt waar het vakbondsspeerpunten betreft. Onze cao Beveiliging past dus prima in de eisen voor komende aanbestedingen. Ook in die van Schiphol. Dat bewijst wel het feit dat een van onze leden reeds jarenlang werkzaamheden uitvoert op Schiphol.”
Geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden
VBe NL zegt het te betreuren dat de vakbonden fake news blijven verkopen rondom de komende aanbesteding op Schiphol. Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid erkent de cao Beveiliging en heeft ingestemd met deze cao in de beveiligingsbranche die van toepassing is voor leden van VBe NL. Dus ook voor werknemers in de luchthavenbeveiliging. “De suggestie van de vakbonden dat er concurrentie op arbeidsvoorwaarden gaat ontstaan is aantoonbaar onjuist”, aldus het bestuur van VBe NL. “Wij roepen iedereen op om het hoofd koel te houden en geen onnodige onrust te veroorzaken.”
In het pamflet gaven de bonden Schiphol tot 10 juli de tijd om de aanbesteding aan te passen. Anders zouden acties volgen. De officiële aanbesteding wordt 25 juli gepubliceerd.