Veel gedupeerden door malafide slotenmakers
Misstanden
Brancheorganisatie NSSG (Nederlandse Sleutel en Slotenspecialisten Gilde) is op de hoogte van de misstanden. Er zijn daar de afgelopen tijd veel klachten binnengekomen over te dure en intimiderende slotenmakers. Veel klachten komen van oudere mensen die een slotenmaker uit de Gouden Gids hebben gehaald. Ook wie via internet een bedrijf zoekt, komt al snel bij Allround Slotenservice terecht. Dit bedrijf en 24h Slotenservice Nederlande staan dankzij advertenties meestal bovenaan in de zoekresultaten met een lokaal nummer. Zo lijkt het alsof de klant met een lokale slotenmaker belt, terwijl hij in werkelijkheid wordt doorverbonden met een callcenter in Duitsland. Tros Opgelicht ontdekte dat achter de bedrijven een Duitser schuilgaat, Carl Leo Spettman, die in eigen land ook een groot slotenbedrijf heeft. Ook het bedrijf RQ&T Slotenmakers zou de omstreden werkwijze hanteren. Klagen heeft volgens de NSSG weinig zin. Als het al lukt om contactgegevens te vinden, verbreekt men bij klachten de verbinding.
Tros Opgelicht sprak ook met ex-werknemers van de slotenmakers. Deze gaven aan dat zij een groot deel van hun omzet aan het Duitse moederbedrijf moesten afstaan en dat zij daarom naar verhouding zo duur waren. Zij volgden zelfs een training om te leren hoe zij klanten konden intimideren om ze zoveel mogelijk geld afhandig te maken. DTG, de uitgever van de Gouden Gids, zegt het niet na te kunnen gaan of adverteerders betrouwbaar zijn, maar vertelde wel advertenties te zullen verwijderen als er daadwerkelijk sprake is van aantoonbaar onrechtmatig handelen.