Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Network Optix

Top Security

Alphatronics

Service Centrale Nederland

Regio Control Veldt

Distri Company

VideoGuard

Dero Security Products

Aritech

Sequrix

VBN

Brivo

2N

CDVI

DZ Technologies

Akuvox

PG Security Systems

ADI

Secusoft

Ajax Systems

Connect Security

ARAS

HD Security

G4S

SmartSD

Advancis

NIBHV

Milestone

Eizo

Hikvision

Multiwacht

Traka ASSA ABLOY

Avigilon Alta

Hanwha Vision Europe

Oribi ID Solutions

ASSA ABLOY

MOBOTIX

Gold-IP

Alarm Meldnet

Trigion

Masset Solutions

CardAccess

Bydemes

Uniview

SOBA

EAL

Nenova

HID

Eagle Eye Networks

OSEC

Centurion

Seagate

ASIS

Securitas

Lobeco

VEB

VAIBS

CSL

VVNL

Add Secure

SMC Alarmcentrale

Optex

SmartCell

Unii

Crown Security Services

IDIS

Intrasec

Paraat

BHVcertificaat.online

Genetec

Kiwa

Bosch Security Systems

NetworxConnect

Seris

Paxton

i-Pro

Veel gedupeerden door malafide slotenmakers

25 januari 2017
Redactie
10:21
Tros Opgelicht besteedde dinsdagavond extra aandacht aan malafide slotenmakers, die consumenten met slecht werk en torenhoge rekeningen opzadelen. Het gaat vooral om bedrijven die spoedhulp leveren, bijvoorbeeld als een bewoner zichzelf per ongeluk buiten heeft gesloten.

Het televisieprogramma toonde voorbeelden. Zo kregen twee dames op een gegeven moment hun voordeur niet meer open. Ze vonden ‘Allround Slotenservice’ in de Gouden Gids, dat voor 200 euro het slot kon vervangen. Uiteindelijk werd dit zelfs 370 euro. Vanwege het intimiderende gedrag van de slotenmakers, durfden de dames hier niet tegen te protesteren. Zelfs niet nadat gebleken was dat het nieuwe slot verkeerd was gemonteerd. Een andere vrouw moest onder dreigende druk 580 euro betalen voor twee eenvoudige kettingsloten om een poortdeur af te kunnen sluiten.

Misstanden
Brancheorganisatie NSSG (Nederlandse Sleutel en Slotenspecialisten Gilde) is op de hoogte van de misstanden. Er zijn daar de afgelopen tijd veel klachten binnengekomen over te dure en intimiderende slotenmakers. Veel klachten komen van oudere mensen die een slotenmaker uit de Gouden Gids hebben gehaald. Ook wie via internet een bedrijf zoekt, komt al snel bij Allround Slotenservice terecht. Dit bedrijf en 24h Slotenservice Nederlande staan dankzij advertenties meestal bovenaan in de zoekresultaten met een lokaal nummer. Zo lijkt het alsof de klant met een lokale slotenmaker belt, terwijl hij in werkelijkheid wordt doorverbonden met een callcenter in Duitsland. Tros Opgelicht ontdekte dat achter de bedrijven een Duitser schuilgaat, Carl Leo Spettman, die in eigen land ook een groot slotenbedrijf heeft. Ook het bedrijf RQ&T Slotenmakers zou de omstreden werkwijze hanteren. Klagen heeft volgens de NSSG weinig zin. Als het al lukt om contactgegevens te vinden, verbreekt men bij klachten de verbinding.
Tros Opgelicht sprak ook met ex-werknemers van de slotenmakers. Deze gaven aan dat zij een groot deel van hun omzet aan het Duitse moederbedrijf moesten afstaan en dat zij daarom naar verhouding zo duur waren. Zij volgden zelfs een training om te leren hoe zij klanten konden intimideren om ze zoveel mogelijk geld afhandig te maken. DTG, de uitgever van de Gouden Gids, zegt het niet na te kunnen gaan of adverteerders betrouwbaar zijn, maar vertelde wel advertenties te zullen verwijderen als er daadwerkelijk sprake is van aantoonbaar onrechtmatig handelen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Videoguard

Suricat

Seagate

Aritech

Distri Company

Wordt een partner