Veel online oplichters kunnen hun gang blijven gaan
Slachtoffers kunnen frauduleuze webwinkels bij de politie melden. Die voegt ze dan toe aan een database die door het publiek geraadpleegd kan worden. De winkels worden echter zelden offline gehaald, zo concludeert de NOS op basis van klachten van mensen die zeggen opgelicht te zijn.
Over sommige webwinkels circuleren volgens de NOS honderden klachten. Toch kan het maanden duren voordat de websites uit de lucht worden gehaald. Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zou graag zien dat het anders gaat. Hij pleit voor een soort digitale Mobiele Eenheid, die snel kan optreden. De politie geeft volgens hem echter weinig prioriteit aan online oplichting.
Digitale ME
Volgens betrokken bedrijven en organisaties moet er meer gebeuren om dit soort oplichting tegen te gaan. “Wij pleiten voor een digitale ME”, zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org, die bonafide webwinkels vertegenwoordigt. “Als er op straat iets gebeurt, dan stuur je de Mobiele Eenheid erop af en die grijpt dan in.” Online ontbreekt het daaraan, vindt hij. “De politie geeft er geen prioriteit aan.” Ook Betaalvereniging Nederland, betaalverwerker Mollie, branche-organisatie WebwinkelKeur en de Fraudehelpdesk willen dat internetoplichting effectiever wordt aangepakt. Daarvoor zal eerst beter samengewerkt moeten worden, stelt Gaston Aussems van betaalverwerker Mollie.
Zelf controleren
Dit jaar steeg het aantal aangiften van aan- en verkoopfraude met 37 procent ten opzichte van vorig jaar, rapporteert de politie. Hierbij wordt ook fraude via Marktplaats meegerekend. Gijs van der Linden van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) vindt niet dat dit alleen de politie verweten mag worden. Volgens hem kunnen consumenten op verschillende manieren controleren of een webwinkel betrouwbaar is, maar laten zij dat vaak na. Het is onder andere via de website van de politie mogelijk om te controleren of een webwinkel als onbetrouwbaar bekend staat. Daarnaast adviseert hij consumenten om bij twijfel pas na levering te betalen.
Ten onrechte
Volgens de NOS worden webwinkels ook wel ten onrechte bij de politie geregistreerd. Zij zijn dan bijvoorbeeld gemeld door consumenten die ontevreden zijn over een product of die vanwege de lange levertijd denken opgelicht te zijn. Het LMIO ontving vorig jaar maar liefst zo’n 8000 meldingen van oplichting via webshops, waarvan de helft werd ingetrokken omdat het product alsnog werd geleverd of omdat het geld werd terugbetaald. In de ogen van de politie is er pas sprake van oplichting als iemand stelselmatig liegt en er alleen op uit lijkt te zijn om mensen geld af te troggelen. Komend najaar gaat de politie kunstmatige intelligentie inzetten om meldingen over internetoplichting te onderzoeken en te kijken of er verbanden zijn.