Veiliger alternatief voor contactloze autosleutels
Het Belgische R&D-bedrijf Imec zegt een alternatieve en veilige methode te hebben ontwikkeld om auto’s met een contactloze sleutel te ontgrendelen en te starten. Momenteel worden daarvoor RFID-chips gebruikt, maar criminelen kunnen met vrij verkrijgbare apparatuur de communicatie tussen de in huis bewaarde sleutel en de auto versterken en zo een auto stelen.
Het is al een tijdje bekend dat contactloze sleutels, ook wel keyless entry-systemen genoemd, een beveiligingsrisico vormen. Het gaat hier om sleutels met een RFID-chip, die draadloos via radiosignalen met de auto communiceren. ADAC, de Duitse ANWB, maakte al in 2017 bekend dat het bij honderd geteste automodellen geen probleem was om het signaal van de sleutel op afstand op te vangen en dat versterkt te gebruiken om de auto te stelen. De techniek die Imec heeft ontwikkeld zorgt ervoor dat de gemeten afstand tussen de contactloze autosleutel en de auto niet kan worden gemanipuleerd. Dit maakt het in theorie onmogelijk om toegang te krijgen via een versterkt signaal. Wel wil het bedrijf de vinding nog uitgebreid laten testen, voordat deze beschikbaar wordt gesteld aan de auto-industrie.
Bluetooth
Het gaat overigens niet om beveiliging van het oude principe met RFID, maar om een nieuw systeem voor keyless entry, dat gebaseerd is op Bluetooth Low Energy. Dat is volgens Imec een technologie met een zeer laag energieverbruik, lage kosten en een goede beveiliging tegen hackers. Feitelijk wordt de smartphone als sleutel gebruikt. In de wereld van elektronische sloten wordt die mogelijkheid al door een groot aantal fabrikanten aangeboden. Imec ontwikkelt nu een variant voor auto’s. Hard nodig vindt Kiwa SCM, dat in Nederland voor keuringsvoorschriften voor auto’s zorgt. Volgens dit instituut is nog altijd 90 procent van de nieuwe auto’s met keyless entry kwetsbaar voor diefstal door signaalversterking. BMW heeft nu een bewegingssensor in de sleutels aangebracht, waardoor een stil liggende sleutel geen signaal kan afgeven.