Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Top Security

IDIS

Van Dusseldorp Training

Seris

Aritech

Nenova

Uniview

ARAS

MPL

Unii

Lobeco

Bydemes

OSEC

SmartSD

VAIBS

Bosch Security Systems

Add Secure

Seagate

CSL

Milestone

SMC Alarmcentrale

VEB

Gold-IP

Brivo

Centurion

Trigion

Synguard

Connect Security

Genetec

ASSA ABLOY

VVNL

MOBOTIX

Crown Security Services

WBN Security

Paralax

Eizo

2N

VGN Group

Securitas

i-Pro

CDVI

Masset

Alphatronics

OpenEye

Secusoft

Eagle Eye Networks

VisionPlatform.ai

ASIS

G4S

ADI

Alarm Meldnet

Intrasec

Hikvision

Optex

Paxton

Kidde Commercial

Sequrix

VIGI

SOBA

Distri Company

Regio Control Veldt

VBN

NIBHV

LUGN

SmartCell

Hanwha Vision Europe

Traka ASSA ABLOY

HID

Akuvox

Paraat

Teletek

Multiwacht Security

HD Security

Advancis

Service Centrale Nederland

Ajax Systems

Network Optix

Veiligheidsmaatregelen openbaar vervoer schieten tekort

5 oktober 2017
Redactie
07:40

Uit een recente evaluatie blijkt dat maatregelen voor meer sociale veiligheid in het openbaar vervoer nauwelijks effect sorteren. De werkelijke veiligheid neemt niet noemenswaardig toe en ook voelen medewerkers en passagiers zich niet veiliger.

Tot de maatregelen behoren extra conducteurs op risicolijnen en het versneld sluiten van chipkaartpoortjes. Een van de aanleidingen voor de maatregelen waren ernstige mishandelingen van conducteurs door zwartrijders. Zo liep een conductrice van de NS in 2015 een gebroken oogkas op. De NS, ProRail, de bonden en het Kabinet kondigden direct maatregelen aan. Maatregelen die ook daadwerkelijk zijn gerealiseerd. Toch is volgens het onderzoek de invloed van het maatregelenpakket op de sociale veiligheid op en rondom het spoor op dit moment beperkt, zeker als het gaat om de objectieve veiligheid en de veiligheidsbeleving van reizigers.

Betere resultaten
Er zijn volgens de onderzoekers aanpassingen nodig om betere resultaten te behalen. Een van de aanbevelingen is bijvoorbeeld het live bekijken van camerabeelden. Dit gebeurt weliswaar al, maar het zou uitgebreid moeten worden. In mei was ongeveer een derde van de treinen uitgerust met cameratoezicht. De bedoeling is dat in 2024 alle treinen camera’s in de coupés hebben. Ook wordt gepleit voor meer toezicht bij de toegangspoortjes op de stations en snellere opvolging van noodoproepen door de politie. Minister Blok van Veiligheid & Justitie wil het rapport op korte termijn bespreken met de betrokken partijen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Seagate

Artitech Kidde Commercial

VIGI

SequriX

Boon Edam

Distri Company

Wordt een partner