Beveiliging nieuws

Onze partners

HD Security

VBN

Lobeco

Regio Control Veldt

NIBHV

G4S

Service Centrale Nederland

Explicate

HID

Akuvox

Milestone

Eizo

RoSecure

EAL

ADI

20face

PG Security Systems

Unii

Oribi ID Solutions

Alarm Meldnet

Trigion

JMB Groep

Sequrix

Ajax Systems

Paraat

Kiwa

Bydemes

GFT

Centurion

Secusoft

2N

SmartCell

OSEC

Genetec

ASSA ABLOY

Alphatronics

CSL

Advancis

NetworxConnect

SmartSD

Dero Security Products

Masset Solutions

CDVI

Nenova

ASIS

Securitas

Brivo

Eagle Eye Networks

Seris

DZ Technologies

Seagate

MPL

Avigilon Alta

CardAccess

Nimo Drone Security

Optex

Hikvision

i-Pro

VAIBS

Crown Security Services

Uniview

Add Secure

Nimo Dog Security

Multiwacht

IDIS

Bosch Security Systems

SMC Alarmcentrale

VEB

Hanwha Vision Europe

Gold-IP

ARAS

Connect Security

VideoGuard

SOBA

VVNL

Top Security

Traka ASSA ABLOY

Paxton

BHVcertificaat.online

De Beveiligingsjurist

Veiligheidsmaatregelen openbaar vervoer schieten tekort

5 oktober 2017
Redactie
07:40

Uit een recente evaluatie blijkt dat maatregelen voor meer sociale veiligheid in het openbaar vervoer nauwelijks effect sorteren. De werkelijke veiligheid neemt niet noemenswaardig toe en ook voelen medewerkers en passagiers zich niet veiliger.

Tot de maatregelen behoren extra conducteurs op risicolijnen en het versneld sluiten van chipkaartpoortjes. Een van de aanleidingen voor de maatregelen waren ernstige mishandelingen van conducteurs door zwartrijders. Zo liep een conductrice van de NS in 2015 een gebroken oogkas op. De NS, ProRail, de bonden en het Kabinet kondigden direct maatregelen aan. Maatregelen die ook daadwerkelijk zijn gerealiseerd. Toch is volgens het onderzoek de invloed van het maatregelenpakket op de sociale veiligheid op en rondom het spoor op dit moment beperkt, zeker als het gaat om de objectieve veiligheid en de veiligheidsbeleving van reizigers.

Betere resultaten
Er zijn volgens de onderzoekers aanpassingen nodig om betere resultaten te behalen. Een van de aanbevelingen is bijvoorbeeld het live bekijken van camerabeelden. Dit gebeurt weliswaar al, maar het zou uitgebreid moeten worden. In mei was ongeveer een derde van de treinen uitgerust met cameratoezicht. De bedoeling is dat in 2024 alle treinen camera’s in de coupés hebben. Ook wordt gepleit voor meer toezicht bij de toegangspoortjes op de stations en snellere opvolging van noodoproepen door de politie. Minister Blok van Veiligheid & Justitie wil het rapport op korte termijn bespreken met de betrokken partijen.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

MPL

Seagate

Videoguard

Wordt een partner