Beveiliging nieuws

Onze partners

Alphatronics

VideoGuard

Oribi ID Solutions

Add Secure

Traka ASSA ABLOY

Secusoft

G4S

Paxton

Milestone

CardAccess

IDIS

RoSecure

Dero Security Products

OSEC

Nimo Dog Security

Connect Security

Nimo Drone Security

Top Security

SmartCell

Seagate

Securitas

Multiwacht

Avigilon Alta

JMB Groep

Nenova

Akuvox

Uniview

Optex

Brivo

SOBA

Bosch Security Systems

Regio Control Veldt

Hikvision

Ajax Systems

EAL

Genetec

BHVcertificaat.online

Kiwa

HID

Eizo

Crown Security Services

VEB

Advancis

De Beveiligingsjurist

Seris

Unii

Trigion

CDVI

VVNL

20face

Sequrix

Masset Solutions

Service Centrale Nederland

SmartSD

Centurion

PG Security Systems

Gold-IP

Alarm Meldnet

ASSA ABLOY

ARAS

DZ Technologies

Hanwha Vision Europe

ADI

CSL

i-Pro

MPL

VBN

Eagle Eye Networks

Dahua

SMC Alarmcentrale

HD Security

VAIBS

Explicate

2N

ASIS

GFT

Bydemes

NetworxConnect

Lobeco

Paraat

NIBHV

Verbond ondertekent brandbrief piraterij

4 februari 2016
Redactie
19:45

Zo’n vierhonderd Nederlandse reders hebben de Tweede Kamer in een brandbrief opgeroepen haast te maken met het wetsvoorstel over piraterij. Hierdoor zouden reders eigen gewapende beveiligers mee mogen nemen. “Een goede zaak”, aldus Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars. “Dat maakt ook het verzekeren van de bemanning en lading eenvoudiger.” Het Verbond is dan ook een van de ondertekenaars van de brief.

Alle ondertekenaars pleiten ervoor dat de overheid toestaat dat er particuliere beveiligers meevaren op schepen in gebieden waar piraten actief zijn. Nu worden schepen nog beveiligd door militairen, maar daar zitten grenzen aan. Bijvoorbeeld omdat niet alle landen het op- en afstappen van de zwaar bewapende militairen in hun havens accepteren. “Oplossing is het toestaan van particuliere beveiligers. Daarvoor ligt inmiddels ook een beleidsstandpunt, maar dat wordt pas in juni besproken. Belangrijkste boodschap van de brief is dan ook dat er urgentie moet komen voor het onderwerp”, licht Weurding toe.
Hoewel reders het meeste belang lijken te hebben bij die boodschap – zij willen hun personeel immers veilige arbeidsomstandigheden bieden – zijn ook verzekeraars erbij gebaat. “Als een lading wordt gestolen, of werknemers gewond raken of zelfs overlijden, komen verzekeraars in beeld om de schade af te handelen. Schepen kunnen even niet varen, of lopen vertraging op omdat ze een omweg moeten nemen.” Uiteindelijk kan dat ervoor zorgen dat schepen ‘omvlaggen’ naar andere landen waar private beveiliging wel is toegestaan. “Dat is slecht voor onze transportsector, transportverzekeraars en economie. Maar daar lopen we niet op vooruit – er is wat aan te doen. Dat brengen we met deze brief nogmaals onder de aandacht.”

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner