Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Uniview

NetworxConnect

NIBHV

Seagate

BHVcertificaat.online

ARAS

VEB

IDIS

Unii

SmartSD

CDVI

Seris

Distri Company

Optex

Oribi ID Solutions

SOBA

Masset Solutions

VVNL

PG Security Systems

Genetec

SmartCell

Regio Control Veldt

ASSA ABLOY

Akuvox

Avigilon Alta

i-Pro

Bosch Security Systems

EAL

G4S

Brivo

Service Centrale Nederland

Intrasec

SMC Alarmcentrale

HID

Lobeco

Paxton

Aritech

Top Security

HD Security

Sequrix

DZ Technologies

Milestone

Paraat

Alarm Meldnet

Add Secure

Alphatronics

Eizo

CSL

Dero Security Products

VAIBS

VideoGuard

Bydemes

ADI

Securitas

Trigion

ASIS

Crown Security Services

MOBOTIX

Secusoft

Advancis

2N

Kiwa

Centurion

CardAccess

OSEC

Ajax Systems

Gold-IP

Hanwha Vision Europe

Network Optix

Nenova

Traka ASSA ABLOY

Multiwacht

Eagle Eye Networks

VBN

Hikvision

Connect Security

Vergunning onveilige goederenvervoerder ingetrokken

13 april 2017
Redactie
04:44

De particuliere spoorwegmaatschappij HSL Logistik mag om veiligheidsredenen niet meer met haar treinen over het Nederlandse spoor rijden. Het is voor het eerst dat de Inspectie Leefomgeving en Transport het veiligheidscertificaat van een vervoerder intrekt.

Ieder spoorbedrijf moet een veiligheidsbeheersysteem hebben waarin veiligheidsprocedures en de omgang met risico’s zijn beschreven. De ILT concludeert dat het veiligheidsbeheersysteem van HSL Logistik niet compleet is en niet voldoet aan de wettelijke vereisten. Procedures en regelingen ontbreken en zijn onderling niet consistent. Het veiligheidssysteem wordt in de praktijk ook niet toegepast. Dit levert gevaar op voor de veiligheid op het spoor.

Rood sein
Het vervoersbedrijf besteedt ook structureel te weinig aandacht aan de vakbekwaamheid van personeel. Machinisten krijgen te weinig instructies en worden onvoldoende gecontroleerd op het uitvoeren veiligheidsprocedures. Het afgelopen half jaar reed HSL Logistik drie keer door een rood sein. Een van de machinisten had onvoldoende ervaring om op de Betuweroute te mogen rijden. Een andere machinist voerde voor hij vertrok de verplichte remproef niet goed uit waardoor de trein niet kon stoppen voor rood sein. De machinisten zijn geschorst. Bij de incidenten vielen geen gewonden.

Processen verbaal
De ILT heeft HSL Logistik al langere tijd in het vizier. Het bedrijf pakt tekortkomingen uit inspecties te laat op en heeft onvoldoende aandacht voor de continue verbetering van de veiligheid. Hierdoor kwam het bedrijf op 14 februari onder verscherpt toezicht van de ILT te staan. Vanaf dat moment werd vaker gecontroleerd op de technische staat van de treinen en op vakbekwaamheid van de machinist. Ook zijn er sinds 2015 vijf processen verbaal opgemaakt voor onregelmatigheiden met gevaarlijke stoffen.

Zware maatregel
Omdat structurele verbeteringen uitblijven, incidenten blijven plaatsvinden en het bedrijf ook gevaarlijke stoffen zoals ethanol vervoert, heeft de inspectie het veiligheidscertificaat van het bedrijf ingetrokken. Zonder veiligheidscertificaat mag een vervoerder niet op het hoofdspoor in Nederland rijden.
Het gaat om een zware maatregel. De ILT heeft nog niet eerder een veiligheidscertificaat ingetrokken. Zodra HSL Logistik haar veiligheidsbeheersysteem op orde heeft, kan zij een aanvraag indienen voor een nieuw veiligheidscertificaat.
HSL Logistik heeft een kantoor in Den Bosch maar is onderdeel van een grote Duitse vervoerder. De Nederlandse directeur van HSL Logistik in Den Bosch, Björn Ormeling, is het niet eens met de maatregel en zegt naar de rechter te stappen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Seagate

SequriX

Videoguard

Aritech

Distri Company

Wordt een partner