Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Eagle Eye Networks

Sequrix

2N

ASIS

Kiwa

Seris

Securitas

Paraat

SMC Alarmcentrale

HID

VideoGuard

VEB

Add Secure

BHVcertificaat.online

20face

Brivo

CSL

Avigilon Alta

VVNL

Service Centrale Nederland

Ajax Systems

Traka ASSA ABLOY

G4S

NIBHV

Hanwha Vision Europe

Top Security

ADI

Bydemes

NetworxConnect

Advancis

Akuvox

Lobeco

Multiwacht

Secusoft

Connect Security

Dero Security Products

Hikvision

PG Security Systems

Masset Solutions

Alphatronics

HD Security

Oribi ID Solutions

Paxton

Unii

OSEC

Aritech

DZ Technologies

Seagate

SmartCell

Genetec

CardAccess

Uniview

CDVI

i-Pro

Milestone

ASSA ABLOY

Optex

Regio Control Veldt

Trigion

SOBA

Eizo

Alarm Meldnet

SmartSD

VBN

Bosch Security Systems

VAIBS

Gold-IP

Explicate

ARAS

Network Optix

Crown Security Services

Centurion

IDIS

Nenova

EAL

Verwerken van politiegegevens internationaal vergeleken

13 januari 2021
Redactie
11:21

In de Wet politiegegevens, die in 2008 in werking is getreden, staat welke eisen gelden voor het verwerken van politiegegevens. Door technische en digitale ontwikkelingen is de Wet politiegegevens gedateerd geraakt. Daarnaast zijn er in het gebruik van de wet knelpunten geconstateerd.

Onderzoekers van Pro Facto en de Rijksuniversiteit Groningen brachten in opdracht van het WODC in kaart hoe in België, Denemarken, Duitsland (meer specifiek Nordrhein-Westfalen), Finland en Ierland de verwerking van de politiegegevens is geregeld.
De onderzoekers beschrijven de wettelijke systemen van de vijf landen voor de verwerking van politiegegevens en ze behandelen de bevoegde autoriteiten in de onderzochte landen. Ook gaan ze in op de verschillende aspecten van de verwerking van politiegegevens in wet en (waar relevant en mogelijk) praktijk.

Typisch Nederlands
Het begrip ‘politiegegevens’ en de bijbehorende wetssystematiek lijkt iets typisch Nederlands te zijn. In de Nederlandse wet wordt een koppeling gemaakt met politietaken en daarnaast is er een knip tussen de Wet politiegegevens en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens. De vijf onderzochte landen gaan uit van de bescherming van persoonsgegevens (in Europees rechtelijke zin) door de politie en andere bevoegde autoriteiten. Enkele landen hebben de Algemene Verordening Gegevensverwerking en de Europese richtlijn gegevensbescherming opsporing en vervolging uitgewerkt in één privacywet, met een apart hoofdstuk voor de implementatie van de Richtlijn; andere landen hebben een aparte omzettingswet voor de Richtlijn en soms daarnaast nog specifieke wetgeving over de verwerking van persoonsgegevens door de verschillende bevoegde autoriteiten.

Zelfde uitdagingen
Alle bestudeerde landen staan voor dezelfde uitdagingen wat betreft digitalisering en technologisering: aan de ene kant is er de wens de wetgeving zo ‘technologieneutraal’ mogelijk te formuleren om ruimte open te houden voor de snelle ontwikkelingen, aan de andere kant is er vanuit grondrechtenoogpunt de eis om zo specifiek mogelijk te zijn. Geen enkel bestudeerd land lijkt nog een pasklare oplossing te hebben gevonden voor dit dilemma. De onderzoekers concluderen dat dit in de praktijk tot gevolg heeft dat er erg voorzichtig wordt omgegaan met de inzet van nieuwe technologische mogelijkheden bij de verwerking van persoonsgegevens.

Lees het volledige rapport.

Deel dit artikel via:

Schijn-zzp'ers

Premium partners

Suricat

SequriX

Aritech

Seagate

Videoguard

Wordt een partner