Verzekeraars willen keurmerk voor letselschadeslachtoffers
Er moet een verplicht Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling (NKL) komen dat slachtoffers beschermt tegen cowboypraktijken. Dat zegt het Verbond van Verzekeraars in een reactie op een publicatie in het AD, waarin gesteld wordt dat het aantal belangenbehartigers met onvoldoende ervaring en opleiding de laatste jaren fors toeneemt.
Het is een zorgelijke ontwikkeling die mensen in een kwetsbare positie raakt, zegt Geeke Feiter, directeur van het Verbond. Letselschadeslachtoffers moeten er volgens haar op kunnen vertrouwen dat ze deskundig worden bijgestaan als ze de hulp inroepen van een belangenbehartiger. “Letsel overkomt mensen per definitie plotseling en vaak slechts éénmalig, het zet je leven op zijn kop. Voor slachtoffers is het nu vaak ondoenlijk om na te gaan of de betrokken dienstverlener wel voldoende gekwalificeerd is.”
Nationaal keurmerk
Kantoren en belangenbehartigers die het nationaal keurmerk voeren, moeten aantoonbaar beschikken over voldoende opleiding en worden periodiek getoetst. Zo wordt geborgd dat alle betrokkenen bij de afwikkeling van schade professioneel werken en het slachtoffer optimaal bijstaan. Het is verzekeraars uit mededingingsoogpunt overigens niet toegestaan om kantoren en belangenbehartigers zonder keurmerk of voldoende kwalificatie op voorhand uit te sluiten. Daarom zal veel publiciteit nodig zijn om consumenten bewust te maken van het belang van het keurmerk.