Vrouwelijke Schiphol-beveiligers zijn de werkdruk meer dan zat
Vrouwelijke beveiligers op Schiphol zijn de hoge werkdruk meer dan zat en zijn een petitie gestart waarin ze hun noodkreet uiten. De petitie is in een paar dagen tijd al meer dan 200 keer ondertekend. CNV Vakmensen herkent de problemen en steunt het initiatief van de beveiligers. “De druk loopt steeds hoger op, er moet snel iets gebeuren”, vindt onderhandelaar Erik Maas van CNV Vakmensen.
De bond vroeg een maand geleden, bij de start van de onderhandelingen over een verlenging van het Schiphol-akkoord, ook al aandacht voor de situatie van de vrouwelijke beveiligers. De situatie is sindsdien eerder verslechterd dan verbeterd, constateert Maas. “Op het eerste gezicht lijkt het dit jaar op Schiphol misschien allemaal wel goed te gaan. We zien minder vaak lange wachtrijen. Maar er is bij de beveiliging nog steeds sprake van een personeelstekort en dat knelt met name bij de vrouwen. Bij elke beveiligingsrij (een lane, in het beveiligingsjargon) heb je namelijk vrouwelijke beveiligers nodig om passagiers te fouilleren. Omdat er simpelweg te weinig vrouwen zijn, staan ze continu onder druk om maar door te werken. Veel vrouwen lopen op hun tandvlees. Een deel vertrekt uit onvrede, waardoor de druk op de anderen nog groter wordt. We roepen Schiphol en de beveiligingsbedrijven met klem op om de noodkreet van de vrouwen serieus te nemen en snel werk te maken van de suggesties die zij doen.”
Vrouwelijke beveiligers schrijven brandbrief
De petitie, die op 3 augustus is gestart en inmiddels al ruim 200 keer is ondertekend, is een initiatief van vrouwelijke beveiligers bij G4S Aviation Security, een van de beveiligingsbedrijven op Schiphol. In de begeleidende brandbrief schrijven de vrouwen: “We zijn het zat om hele dagen te fouilleren, niet naar het toilet te kunnen wanneer wij dat willen en onder moeilijke omstandigheden ons werk te moeten doen. Doordat er zo weinig vrouwelijke collega’s zijn, staan de meeste van ons dag in dag uit te fouilleren. Fouilleren is zwaar werk, niet alleen lichamelijk maar ook mentaal. Tel daar nog eens de omstandigheden bij op in wat voor omgeving wij dat moeten doen: grote drukte, veel lawaai, agressieve passagiers, heel veel onervaren collega’s, regelmatig veel te hoge temperaturen vanwege de slechte klimaatbeheersing op Schiphol.”
Het gevolg is volgens de initiatiefnemers van de petitie ‘dat er steeds meer dames uitvallen en gaan uitvallen, waardoor de druk bij de overgebleven dames steeds groter wordt. Dames gaan letterlijk onderuit op de vertrekfilters. Collega’s hebben allerlei klachten. Door het vele staan op één plek en het constant door je knieën moeten zakken, hebben veel collega’s last van hielspoor, rugklachten en knieklachten. Dit kan zo niet langer!!!! Wij zijn bijna op het punt beland dat wij de veiligheid niet meer kunnen garanderen.’
Suggesties voor oplossingen
Volgens CNV-onderhandelaar Maas doen de vrouwen in hun brandbrief een aantal suggesties voor mogelijke oplossingen. “Ze hebben concrete ideeën om vrouwelijke beveiligers efficiënter in te zetten, met ook meer aandacht voor afwisseling in het werk. Daarnaast stellen ze bijvoorbeeld voor om aparte lanes te maken voor vrouwelijke passagiers. Dan heb je minder vrouwelijke beveiligers nodig. En ander concreet verzoek is om bij de planning veel meer rekening te houden met de diensten die vrouwelijke beveiligers zelf aanvragen. Het zijn allemaal oplossingen die naar mijn idee snel ingevoerd zouden kunnen worden.”