Beveiliging nieuws

Onze partners

Centurion

Hanwha Vision Europe

2N

Paraat

Masset Solutions

Eizo

Eagle Eye Networks

Regio Control Veldt

Trigion

G4S

Nenova

Ajax Systems

i-Pro

DZ Technologies

NetworxConnect

Brivo

VideoGuard

Genetec

Top Security

PG Security Systems

VVNL

Seagate

VBN

EAL

HD Security

Uniview

Paxton

VAIBS

GFT

Bosch Security Systems

Secusoft

Add Secure

ASIS

VEB

Oribi ID Solutions

Optex

ARAS

Bydemes

Nimo Drone Security

Advancis

Nimo Dog Security

Multiwacht

Securitas

Kiwa

Traka ASSA ABLOY

SmartSD

Explicate

ASSA ABLOY

CDVI

20face

Crown Security Services

BHVcertificaat.online

Seris

RoSecure

CSL

SMC Alarmcentrale

Connect Security

Service Centrale Nederland

Unii

Milestone

Alarm Meldnet

OSEC

Hikvision

SmartCell

SOBA

Lobeco

Avigilon Alta

CardAccess

JMB Groep

IDIS

De Beveiligingsjurist

HID

NIBHV

ADI

Alphatronics

Sequrix

Dero Security Products

Akuvox

Gold-IP

Wat de zekerheden van Centurion nu écht anders maakt

9 april 2024
Redactie
10:13

Bij het Amsterdamse beveiligingsbedrijf Centurion kijkt men altijd hoe de dienstverlening beter kan, afgestemd op de actuele omstandigheden in en om Amsterdam. Dat klinkt misschien een beetje als ‘dat doet toch iedereen’. Maar het komt erop neer dat ze hiermee meer leveren dan afgesproken. De werkwijze is namelijk niet standaard in de beveiligingsbranche. Centurion borgt de continuïteit van de opdracht in meerdere lagen en dat gebeurt als volgt.

Bij Centurion zijn alle planners en het MT gediplomeerd beveiliger. Wanneer iemand uitvalt of er doet zich een noodsituatie voor, dan wordt het Rapid Response Team direct ingezet om bij te springen. Doet er zich nóg een voorval voor, dan komt de mobiele surveillant. Gebeurt dit tegelijkertijd een derde keer, dan wordt de teamleider ingezet. En bij een vierde samenvallende

omstandigheid komt er een gediplomeerde beveiliger van kantoor. “Dit komt nagenoeg nooit voor. Maar bij Centurion willen we er 100 procent zeker van zijn dat er áltijd iemand op de dienst is”, vertelt directeur Jerry van Mechelen. “Collega’s krijgen 24 uur voor hun aankomende dienst een melding met een reminder voor de dienst en een uur voorafgaand checkt planning of de dienstdoende medewerker op tijd aanwezig kan zijn. Mocht dit niet het geval zijn dan schakelen we het Rapid Response Team in.”

Motorsurveillance
In en om een stad als Amsterdam heb je soms te maken met evenementen, opstoppingen, protesten, etcetera die de weg naar een locatie blokkeren. Met de mobiele surveillance (motor surveillance) manoeuvreren de beveiligers van Centurion zich dan super makkelijk en snel door de stad. Mocht het nodig zijn, dan beschikken de voertuigen over een uitgebreide ontheffing voor verkeersregels in de gemeente Amsterdam. Zo garandeert Centurion dat de beveiligers áltijd op de plaats van bestemming komen. “Sterker nog, wij denken vooruit voor onze opdrachtgever”, benadrukt Van Mechelen. “Wij weten vooraf vaak al wanneer het druk in de stad zal zijn en hoe dit effect kan hebben op de bereikbaarheid van locaties. Denk aan nieuwjaarsdag of Koningsdag. Op deze dagen zijn onze surveillanten al in de stad gestationeerd, afgestemd op de mogelijke ontwikkelingen die zich bij of rondom cruciale panden kunnen voordoen.”

Projectregie standaard
Bij veel andere beveiligingsbedrijven is projectregie en een teamleider niet standaard onderdeel van de opdracht. Dat wordt als meerwerk gezien. Bij Centurion krijgt iedere opdrachtgever standaard de beveiliger(s) op locatie, een teamleider en een contactpersoon die de regie voert. Van Mechelen: “Wat wij zien is dat een opdrachtgever behoefte heeft aan meer dan alleen een beveiliger. Denk hierbij aan advisering, opstellen van protocollen en ad-hoc-aanvragen. Wij bieden dit inclusief bij iedere opdracht, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit standaard onderdeel is van het leveren en borgen van goede beveiliging. Doet er zich iets voor waarbij direct handelen nodig is, dan doen we dit gewoon bij Centurion. We denken in ad-hoc-situaties niet alleen maar vanuit een overeenkomst en stoppen dus niet met ons werk simpelweg omdat het zo is afgesproken. We handelen op basis van het borgen van de veiligheid, dat is voor ons de hoogste prioriteit.”

Meer dan routinematig werken
Naast de algemene werkinstructies die op locatie aanwezig zijn, doen de medewerkers van Centurion ook een wekelijkse briefing. Bijzonderheden van die week worden dan meegenomen zodat de collega’s weten wat er op hun af komt.  “Wij zijn pro-actief bij het oplossen van calamiteiten aan het pand (denk aan lekkages of stroomstoring), we begeleiden een liftmonteur bij liftstoring en de servicemonteur bij het testen van de sprinklerinstallatie”, aldus de directeur. “Maar denk ook aan het binnenlaten van mensen buiten openingstijden. Alle medewerkers van Centurion zijn getraind om beveiligingswerk op locatie te doen, buiten hun eigenlijke functie binnen het bedrijf om. Iedereen is standaard getraind in communicatie, predictive profiling en security awareness. Dat maakt Centurion geen routinematig beveiligingsbedrijf.”

24/7 servicedesk als vangnet
De medewerkers staan er nooit alleen voor op locatie. Zij staan direct in verbinding met de servicedesk op kantoor om bij calamiteiten te allen tijde direct op te kunnen schalen. De servicedesk is verbonden met het Rapid Respons Team en met de mobiele surveillance en kunnen zo op ieder moment direct schakelen. Zo wordt optimale veiligheid op locatie én voor de medewerkers gegarandeerd. “Bij Centurion is het werk binnen net zo belangrijk als buiten. De twee afdelingen werken heel nauw samen en zorgen er samen voor dat iedere opdrachtgever optimaal bediend wordt”, aldus Van Mechelen. “Dat is de Centurion-methode. We gaan voor veiligheid (en dus ook zekerheid) vanuit ieder aspect van ons vak. Met als doel dat de opdrachtgever met ons blijft samenwerken omdat hij kan vertrouwen op de realiteit van wat standaard dienstverlening nu werkelijk is.”

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner