Beveiliging nieuws

Onze partners

Hanwha Vision Europe

Nimo Drone Security

Avigilon Alta

Milestone

Explicate

Bosch Security Systems

Secusoft

IDIS

Dero Security Products

Service Centrale Nederland

Dahua

NIBHV

Eizo

Ajax Systems

VideoGuard

CSL

SmartCell

RoSecure

GFT

Nenova

Uniview

Traka ASSA ABLOY

Lobeco

Kiwa

Add Secure

ADI

BHVcertificaat.online

Optex

DZ Technologies

NetworxConnect

Bydemes

Regio Control Veldt

Crown Security Services

De Beveiligingsjurist

Advancis

EAL

VBN

MPL

Alphatronics

Sequrix

Genetec

PG Security Systems

HID

Gold-IP

Multiwacht

Paxton

JMB Groep

Eagle Eye Networks

2N

SOBA

CardAccess

ARAS

Trigion

Unii

SMC Alarmcentrale

Paraat

Securitas

Nimo Dog Security

VVNL

Masset Solutions

ASIS

Seris

CDVI

SmartSD

ASSA ABLOY

Brivo

Top Security

20face

i-Pro

Hikvision

VAIBS

OSEC

Connect Security

Alarm Meldnet

Centurion

Seagate

Oribi ID Solutions

G4S

VEB

Akuvox

HD Security

Weinig klachten over proactief controleren door politie

19 april 2018
Redactie
17:06

De politie kreeg het afgelopen jaar naar eigen zeggen slechts 46 klachten over proactief controleren. Het gaat dan om klachten van mensen die menen op grond van hun etniciteit te zijn geselecteerd bij een politiecontrole.

Sinds een jaar is het mogelijk om via de politieapp klachten in te dienen. Zo wil de politie beter zicht krijgen op hoe vaak burgers zich etnisch geprofileerd voelen en of dit al dan niet terecht is. Portefeuillehouder Diversiteit Peter Slort over proactieve controles: “Proactieve controles zijn alle controles die politieagenten op eigen initiatief doen, zonder dat bijvoorbeeld de meldkamer een opdracht heeft gegeven. Als ze afwijkende gedragingen of een verdachte situatie zien, gaan ze over tot een controle. Dit gebeurt vaak op basis van (jarenlange) ervaring en professionele intuïtie, maar moet altijd worden onderbouwd door objectieve gronden.”

Klachten
Via de app is het voor burgers makkelijk om een klacht in te dienen tegen de politie. Ook is de registratie nu aanzienlijk vergemakkelijkt. Zo is nu gebleken dat in 2017 de politie in totaal 46 klachten over etnisch profileren heeft ontvangen, terwijl er in die periode tienduizenden controles zijn uitgevoerd. Wel erkent de politie dat waarschijnlijk ook vaak geen klacht wordt ingediend, omdat burgers niet verwachten dat de politie daar serieus iets mee doet. Volgens Slort niet terecht. De politieapp verzendt de klacht namelijk automatisch naar de Afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten (VIK) van de betreffende politie-eenheid. VIK behandelt de klacht en neemt binnen vijf werkdagen contact op. De indiener kan zijn klacht dan toelichten en krijgt informatie over de vervolgprocedure. Eventueel gaat de klacht door naar een onafhankelijke klachtencommissie die de klager en de betreffende politieambtenaren hoort. Die commissie adviseert de politiechef vervolgens over de afdoening van de klacht. Als de klacht terecht blijkt, kunnen de agenten disciplinair worden gestraft.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Videoguard

MPL

Suricat

Wordt een partner