Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

VisionPlatform.ai

IDIS

MPL

2N

Akuvox

Van Dusseldorp Training

NIBHV

CDVI

Nenova

Hanwha Vision Europe

Securitas

Lobeco

Regio Control Veldt

VGN Group

Gold-IP

Distri Company

OpenEye

VEB

Alphatronics

OSEC

Top Security

Seris

ARAS

Kidde Commercial

VVNL

Hikvision

Paraat

Genetec

Paralax

i-Pro

Trigion

Service Centrale Nederland

VAIBS

Crown Security Services

Aritech

ASSA ABLOY

Milestone

Brivo

Eagle Eye Networks

Multiwacht Security

CSL

Alarm Meldnet

HD Security

Unii

Ajax Systems

Add Secure

Optex

Bosch Security Systems

WBN Security

LUGN

ASIS

VBN

Centurion

HID

MOBOTIX

VIGI

G4S

Intrasec

SOBA

Teletek

Traka ASSA ABLOY

SmartCell

Masset

Sequrix

Advancis

SmartSD

Network Optix

SMC Alarmcentrale

Secusoft

Paxton

Connect Security

Seagate

ADI

Uniview

Bydemes

Synguard

Eizo

WhatsApp-fraude ruim vijf keer zo veel in Midden-Nederland

17 april 2020
Redactie
11:47

Het cybercrimeteam van de politie Midden-Nederland ziet een flinke toename van het aantal aangiftes van WhatsAppfraude. De slachtoffers zijn veelal 60-plussers met volwassen kinderen. De cybercriminelen doen zich voor als het kind van het beoogde slachtoffer en proberen zo veel geld af te troggelen.

Sinds 6 maart 2020 hebben 74 mensen aangifte gedaan van WhatsAppfraude. Dit is ruim vijf keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. De politie heeft de aangiftes in onderzoek. De werkwijze is als volgt: Het slachtoffer krijgt een WhatsAppje van een onbekend telefoonnummer. De afzender is zogenaamd de zoon of dochter. Het kind heeft zijn telefoon in het water laten vallen of een nieuw abonnement en daarom een nieuw telefoonnummer. Het kind is in werkelijkheid een cybercrimineel.
De crimineel vraagt in het WhatsAppje om een flink geldbedrag, bijvoorbeeld omdat er een rekening moet worden betaald en het kind zogenaamd problemen heeft met internetbankieren. Daarom moet het geld dus ook naar een ander rekeningnummer worden overgemaakt.

Echte leven
Als het slachtoffer argwaan krijgt, appt de crimineel iets over het échte leven van het kind. Bijvoorbeeld: ‘Ik bel je straks even, ik moet nu Kees ophalen van het kinderdagverblijf.’ Omdat deze informatie echt past bij het kind, lijkt het allemaal te kloppen.
De slachtoffers zijn veelal 60-plussers met volwassen kinderen. Zij zijn fikse bedragen kwijt, van honderden tot duizenden euro’s per persoon.
“Veel ouderen zitten door de coronacrisis thuis en hebben minder live contact met anderen, dus ook hun kinderen zien ze minder. Criminelen maken op allerlei manieren handig gebruik van de coronacrisis”, legt Jeroen Niessen, hoofd van het cybercrimeteam Midden-Nederland, uit. “Mensen zijn kwetsbaarder dan anders en trappen sneller in trucs van criminelen.”

Cybercrime whaling
De politie Midden-Nederland heeft de zaak in onderzoek. Opvallend is dat de cybercriminelen hun best doen om over te komen als de echte kennis die geld vraagt van het slachtoffer. Dit wordt whaling genoemd. Whaling is een techniek waarbij de crimineel zich voordoet als een bekende van het beoogde slachtoffer en de communicatie is gepersonaliseerd. De crimineel gebruikt hier bijvoorbeeld informatie voor van social media.
Als een bekende geld vraagt via WhatsApp, check dan altijd of u echt met deze persoon te maken heeft, waarschuwt de politie. Bel de persoon op. Wordt er een nieuw telefoonnummer gebruikt? Bel dan óók het oude nummer. Maak geen geld over voordat echt met de bekende is gesproken en zeker is dat het een echt verzoek is. Klik ook niet op betaallinkjes. En deel nooit persoonlijke gegevens, de pincode of de WhatsApp-code. Bedrijven en banken vragen nooit naar codes en wachtwoorden van klanten.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

SequriX

Distri Company

Boon Edam

Artitech Kidde Commercial

Seagate

VIGI

Suricat

Wordt een partner