Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Traka ASSA ABLOY

Hanwha Vision Europe

Paxton

ASIS

Trigion

Dero Security Products

EAL

Avigilon Alta

Lobeco

NIBHV

Seagate

HID

Paraat

BHVcertificaat.online

OSEC

Seris

DZ Technologies

Add Secure

SMC Alarmcentrale

Aritech

Gold-IP

Eagle Eye Networks

Alarm Meldnet

ARAS

Akuvox

ADI

PG Security Systems

SmartCell

Bosch Security Systems

ASSA ABLOY

Service Centrale Nederland

Explicate

VAIBS

SOBA

SmartSD

Connect Security

20face

Advancis

Genetec

Uniview

VVNL

IDIS

Ajax Systems

Distri Company

Milestone

Crown Security Services

CardAccess

Multiwacht

2N

VEB

CSL

Eizo

Secusoft

Bydemes

Hikvision

Unii

HD Security

Nenova

Optex

Brivo

Centurion

G4S

i-Pro

Oribi ID Solutions

Top Security

CDVI

Network Optix

NetworxConnect

Sequrix

MOBOTIX

Alphatronics

VideoGuard

Kiwa

VBN

Masset Solutions

Securitas

Regio Control Veldt

Wie kan op overheidshulp rekenen bij een crisis?

4 december 2018
Redactie
06:30

De overheid gaat uit van de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers en biedt bij een crisis alleen hulp aan verminderd zelfredzamen. Maar wat wordt daaronder verstaan? Hoe ver reikt de verantwoordelijkheid van de overheid? Het lectoraat Crisisbeheersing van het IVF onderzocht het in opdracht van het Veiligheidsberaad.

Uit het onderzoek blijkt dat het lastig is om een eenduidig antwoord te geven op de vraag wie verminderd zelfredzaam is tijdens een crisis. Dit hangt van veel factoren af, zoals het type
crisis, de fase van een crisis, het sociale netwerk, de woonsituatie en de ondersteuning vanuit zorg en/of overheid. Ook kan iemand tijdelijk verminderd zelfredzaam zijn. De onderzoekers komen uit op twaalf verschillende categorieën van verminderd zelfredzamen. Bij elkaar geeft dat enkele miljoenen potentieel verminderd zelfredzamen, waarmee de overheid rekening zou kunnen/moeten houden.

Dagelijkse zorg is uitgangspunt
Hoewel het ondoenlijk is om voor al deze categorieën (vooraf) maatregelen te nemen, helpt de indeling wel om na te denken met welke specifieke groepen het zinvol is om vooraf contact te leggen. Verder moet de zorg voor verminderd zelfredzamen vooral in het dagelijkse en het normale gezocht worden. Iemand die bijvoorbeeld wekenlang niemand langs ziet komen, zal ook in een ramp zeer kwetsbaar zijn. Het heeft echter weinig zin om voor deze uitzonderlijke situatie zaken te regelen, als de dagelijkse situatie in feite problematisch is. Daarnaast pleiten de onderzoekers ervoor om de reguliere structuren ook in te zetten in bijzondere situaties, en daarover desgewenst vooraf afspraken te maken.

Risico- en crisiscommunicatie versterken
De risicocommunicatie – waar veiligheidsregio’s verantwoordelijk voor zijn – is tot nu toe (vooral) gericht op het versterken van de zelfredzame burgers en niet op het versterken van de verschillende categorieën verminderd zelfredzamen. De onderzoekers achten het belangrijk dat dit wel gedaan wordt, zodat ook verminderd zelfredzamen (waar mogelijk) voorbereid zijn wanneer er daadwerkelijk iets aan de hand is. Gemeenten en veiligheidsregio’s zijn wettelijk verplicht om te zorgen voor de crisiscommunicatie aan verminderd zelfredzamen. Nu zijn er nog verschillende categorieën verminderd zelfredzamen die zeer waarschijnlijk niet goed bereikt (kunnen) worden. Op dit punt moet duidelijk actie worden ondernomen richting groepen als doven en blinden en niet-Nederlands sprekenden.

Bron: IVF

Deel dit artikel via:

Integratierisico's

Premium partners

Distri Company

Seagate

Aritech

Videoguard

SequriX

Suricat

Wordt een partner