Beveiliging nieuws

Onze partners

Genetec

Milestone

Seris

Sequrix

Nimo Drone Security

ASSA ABLOY

Kiwa

Service Centrale Nederland

PG Security Systems

Dero Security Products

ADI

Advancis

Bosch Security Systems

20face

SmartCell

Paraat

Akuvox

i-Pro

CSL

OSEC

Hikvision

VVNL

Nimo Dog Security

EAL

Secusoft

Alarm Meldnet

Eizo

SmartSD

Trigion

Alphatronics

Centurion

Explicate

DZ Technologies

CDVI

NetworxConnect

Paxton

GFT

SMC Alarmcentrale

Lobeco

Oribi ID Solutions

Masset Solutions

Seagate

Brivo

IDIS

HID

Multiwacht

De Beveiligingsjurist

G4S

Ajax Systems

Nenova

VAIBS

RoSecure

Bydemes

Add Secure

VEB

VBN

ARAS

Uniview

BHVcertificaat.online

HD Security

Regio Control Veldt

2N

Top Security

Hanwha Vision Europe

NIBHV

Gold-IP

Avigilon Alta

CardAccess

Unii

ASIS

Connect Security

VideoGuard

Crown Security Services

Securitas

Eagle Eye Networks

Traka ASSA ABLOY

JMB Groep

Optex

SOBA

Wie kan op overheidshulp rekenen bij een crisis?

4 december 2018
Redactie
06:30

De overheid gaat uit van de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van burgers en biedt bij een crisis alleen hulp aan verminderd zelfredzamen. Maar wat wordt daaronder verstaan? Hoe ver reikt de verantwoordelijkheid van de overheid? Het lectoraat Crisisbeheersing van het IVF onderzocht het in opdracht van het Veiligheidsberaad.

Uit het onderzoek blijkt dat het lastig is om een eenduidig antwoord te geven op de vraag wie verminderd zelfredzaam is tijdens een crisis. Dit hangt van veel factoren af, zoals het type
crisis, de fase van een crisis, het sociale netwerk, de woonsituatie en de ondersteuning vanuit zorg en/of overheid. Ook kan iemand tijdelijk verminderd zelfredzaam zijn. De onderzoekers komen uit op twaalf verschillende categorieën van verminderd zelfredzamen. Bij elkaar geeft dat enkele miljoenen potentieel verminderd zelfredzamen, waarmee de overheid rekening zou kunnen/moeten houden.

Dagelijkse zorg is uitgangspunt
Hoewel het ondoenlijk is om voor al deze categorieën (vooraf) maatregelen te nemen, helpt de indeling wel om na te denken met welke specifieke groepen het zinvol is om vooraf contact te leggen. Verder moet de zorg voor verminderd zelfredzamen vooral in het dagelijkse en het normale gezocht worden. Iemand die bijvoorbeeld wekenlang niemand langs ziet komen, zal ook in een ramp zeer kwetsbaar zijn. Het heeft echter weinig zin om voor deze uitzonderlijke situatie zaken te regelen, als de dagelijkse situatie in feite problematisch is. Daarnaast pleiten de onderzoekers ervoor om de reguliere structuren ook in te zetten in bijzondere situaties, en daarover desgewenst vooraf afspraken te maken.

Risico- en crisiscommunicatie versterken
De risicocommunicatie – waar veiligheidsregio’s verantwoordelijk voor zijn – is tot nu toe (vooral) gericht op het versterken van de zelfredzame burgers en niet op het versterken van de verschillende categorieën verminderd zelfredzamen. De onderzoekers achten het belangrijk dat dit wel gedaan wordt, zodat ook verminderd zelfredzamen (waar mogelijk) voorbereid zijn wanneer er daadwerkelijk iets aan de hand is. Gemeenten en veiligheidsregio’s zijn wettelijk verplicht om te zorgen voor de crisiscommunicatie aan verminderd zelfredzamen. Nu zijn er nog verschillende categorieën verminderd zelfredzamen die zeer waarschijnlijk niet goed bereikt (kunnen) worden. Op dit punt moet duidelijk actie worden ondernomen richting groepen als doven en blinden en niet-Nederlands sprekenden.

Bron: IVF

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

Wordt een partner