Beveiliging nieuws

Onze partners

Brivo

Milestone

Dahua

Bosch Security Systems

Nimo Dog Security

VAIBS

De Beveiligingsjurist

Securitas

Hikvision

Bydemes

CDVI

Top Security

Connect Security

G4S

NIBHV

ASIS

Akuvox

ADI

SOBA

Ajax Systems

Traka ASSA ABLOY

CardAccess

PG Security Systems

Add Secure

Optex

JMB Groep

SmartSD

Genetec

Eagle Eye Networks

IDIS

ARAS

HID

Oribi ID Solutions

Alphatronics

SMC Alarmcentrale

Service Centrale Nederland

Kiwa

NetworxConnect

Sequrix

DZ Technologies

VideoGuard

Crown Security Services

VEB

Avigilon Alta

BHVcertificaat.online

2N

GFT

Nimo Drone Security

CSL

Advancis

i-Pro

VBN

Secusoft

20face

VVNL

Alarm Meldnet

RoSecure

MPL

Masset Solutions

Explicate

Trigion

Centurion

Seris

Dero Security Products

HD Security

Hanwha Vision Europe

Lobeco

Eizo

Regio Control Veldt

SmartCell

OSEC

Paraat

Uniview

Seagate

Nenova

Unii

ASSA ABLOY

Paxton

Multiwacht

Gold-IP

EAL

Winkeliers zijn valse e-mails zat

19 december 2015
Redactie
08:16

Winkeliers en consumenten worden steeds vaker getroffen door fraude via email. Dagelijks staan er klanten in de winkel die een prijs komen ophalen of een waardebon willen verzilveren. Deze mensen zijn slachtoffer geworden van nepacties waarbij het logo en de naam van winkelketens worden misbruikt.

Detailhandel Nederland vraagt aandacht voor de toenemende internet_fraudhoeveelheid valse e-mails die in omloop zijn. Bert van Steeg, secretaris winkelcriminaliteit: ”Winkeliers hebben hier dagelijks mee te maken. En zowel de consument als de winkelier zijn slachtoffer. Het leidt tot onbegrip en discussie in de winkel.” Het probleem wordt steeds groter en een eenvoudige oplossing is op dit moment niet voorhanden. Van Steeg: ”Winkeliers doen er alles aan om dit soort wanpraktijken te voorkomen. Waar mogelijk worden juridische stappen ondernomen, maar dat is achteraf en vaak gaan de fraudeurs gewoon door onder een andere naam of via een ander webadres.”

Detailhandel Nederland roept consumenten op waakzaam te zijn en niet in te gaan op e-mails die men niet vertrouwt. Vaak wordt het beeldmerk van een winkelketen misbruikt, maar is aan de afzender van de email te zien dat het om fraude gaat. Soms worden klanten zelfs persoonlijk aangeschreven waardoor de mail echt lijkt. Detailhandel Nederland roept consumenten op niet op de links in de mail te klikken, mails uit de e-mailbox te verwijderen en de afzender te blokkeren. Op Fraudehelpdesk.nl worden consumenten geïnformeerd over recente voorbeelden. Bij twijfel kunnen consumenten altijd de website van de winkel raadplegen of contact opnemen met de klantenservice.

Detailhandel Nederland roept daarnaast de politie en toezichthouder ACM op om specifieke kennis te verzamelen en de aanpak van misbruik van beeldmerken te versterken. Bert van Steeg: ”We zien dat deze vorm van spam het vertrouwen tussen winkeliers en consumenten beschadigt. Fraudeurs komen er nu nog te makkelijk mee weg. Zij zien dat de pakkans laag is en daar wordt misbruik van gemaakt.”

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner