Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Alphatronics

Seagate

Akuvox

Uniview

Ajax Systems

BHVcertificaat.online

Centurion

OSEC

Brivo

Eagle Eye Networks

Hanwha Vision Europe

CSL

Multiwacht

Regio Control Veldt

Unii

Add Secure

Network Optix

HID

Masset

Dero Security Products

SmartSD

Securitas

Kiwa

Hikvision

Advancis

NetworxConnect

SMC Alarmcentrale

IDIS

EAL

Intrasec

ARAS

Crown Security Services

MOBOTIX

VVNL

Milestone

Traka ASSA ABLOY

Connect Security

Nenova

Bydemes

PG Security Systems

Paxton

Bosch Security Systems

Optex

VBN

ADI

Seris

G4S

Paraat

Secusoft

Top Security

i-Pro

NIBHV

Alarm Meldnet

Oribi ID Solutions

Distri Company

HD Security

SmartCell

Avigilon Alta

Trigion

Lobeco

Aritech

ASIS

VAIBS

Gold-IP

VEB

Kidde Commercial

VideoGuard

SOBA

Service Centrale Nederland

ASSA ABLOY

Eizo

Genetec

Sequrix

2N

CDVI

Winkeliers zijn valse e-mails zat

19 december 2015
Redactie
08:16

Winkeliers en consumenten worden steeds vaker getroffen door fraude via email. Dagelijks staan er klanten in de winkel die een prijs komen ophalen of een waardebon willen verzilveren. Deze mensen zijn slachtoffer geworden van nepacties waarbij het logo en de naam van winkelketens worden misbruikt.

Detailhandel Nederland vraagt aandacht voor de toenemende internet_fraudhoeveelheid valse e-mails die in omloop zijn. Bert van Steeg, secretaris winkelcriminaliteit: ”Winkeliers hebben hier dagelijks mee te maken. En zowel de consument als de winkelier zijn slachtoffer. Het leidt tot onbegrip en discussie in de winkel.” Het probleem wordt steeds groter en een eenvoudige oplossing is op dit moment niet voorhanden. Van Steeg: ”Winkeliers doen er alles aan om dit soort wanpraktijken te voorkomen. Waar mogelijk worden juridische stappen ondernomen, maar dat is achteraf en vaak gaan de fraudeurs gewoon door onder een andere naam of via een ander webadres.”

Detailhandel Nederland roept consumenten op waakzaam te zijn en niet in te gaan op e-mails die men niet vertrouwt. Vaak wordt het beeldmerk van een winkelketen misbruikt, maar is aan de afzender van de email te zien dat het om fraude gaat. Soms worden klanten zelfs persoonlijk aangeschreven waardoor de mail echt lijkt. Detailhandel Nederland roept consumenten op niet op de links in de mail te klikken, mails uit de e-mailbox te verwijderen en de afzender te blokkeren. Op Fraudehelpdesk.nl worden consumenten geïnformeerd over recente voorbeelden. Bij twijfel kunnen consumenten altijd de website van de winkel raadplegen of contact opnemen met de klantenservice.

Detailhandel Nederland roept daarnaast de politie en toezichthouder ACM op om specifieke kennis te verzamelen en de aanpak van misbruik van beeldmerken te versterken. Bert van Steeg: ”We zien dat deze vorm van spam het vertrouwen tussen winkeliers en consumenten beschadigt. Fraudeurs komen er nu nog te makkelijk mee weg. Zij zien dat de pakkans laag is en daar wordt misbruik van gemaakt.”

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Suricat

Videoguard

Artitech Kidde Commercial

SequriX

Distri Company

Seagate

Wordt een partner