Zomercampagne ‘Maak het inbrekers niet te makkelijk’
Omdat de vakantiemaanden populair zijn bij inbrekers is de PKVW-inbraakpreventiecampagne ‘Maak het inbrekers niet te makkelijk’ ontwikkeld. Het in samenwerking met de politie en het ministerie van J&V gestarte initiatief richt zich op bewoners die hun woning voor inbrekers soms wel erg uitnodigend achterlaten.
Het is volgens het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid vaak eenvoudig om de woningen eruit te pikken waarvan de bewoners langere tijd weg zijn: uitpuilende brievenbussen, gordijnen die continu gesloten zijn, nooit een lampje aan, geen auto op de oprit. Het CCV – als beheerder van het Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW) – vindt het belangrijk dat bewoners de hulp van vertrouwde buren inroepen. Zij kunnen een oogje in het zeil houden als de bewoners op vakantie zijn. Ook kunnen ze helpen de woning een bewoonde indruk te geven. Bijvoorbeeld door de post weg te halen, de plantjes water te geven én bij verdachte situaties 112 te bellen.
Gratis campagnemateriaal
Ramen en deuren staan vaker open met het mooie weer. Een insluiper kan dan zonder in te breken de woning binnenkomen en er binnen enkele minuten met diverse kostbaarheden vandoor gaan. Met de campagne adviseert het CCV de bewoners hun deuren en ramen goed op slot te doen en geen kostbaarheden in het zicht te leggen.
Gemeenten, woningcorporaties, politie en PKVW-bedrijven kunnen via de campagnesite kosteloos diverse campagnematerialen downloaden of tegen kostprijs bestellen, zoals: conceptteksten voor bewonersbrief, artikel, website en social media. Maar ook een poster, illustratie, cartoon en burenkaart. Deze zijn vooral gericht om bewoners in hotspotwijken te bereiken.
“Dankzij deze campagne maak je bewoners meer bewust van hun eigen rol bij het voorkomen van inbraken, versterk je de sociale cohesie en werk je samen aan een veiligere gemeente”, aldus Judith Hagendijk, communicatieadviseur bij het CCV.
Bron: Het CCV.