Beveiligingnieuws Logo

Onze partners

Alarm Meldnet

Service Centrale Nederland

Multiwacht Security

Seris

VEB

SmartSD

WBN Security

ASSA ABLOY

SMC Alarmcentrale

Paxton

Seagate

Synguard

OSEC

Eagle Eye Networks

LUGN

Regio Control Veldt

OpenEye

Sequrix

Aritech

Masset

Brivo

VVNL

Bosch Security Systems

Top Security

NIBHV

Paralax

SOBA

Unii

Secusoft

Akuvox

IDIS

Ajax Systems

Centurion

Traka ASSA ABLOY

Hikvision

Uniview

Van Dusseldorp Training

Bydemes

CSL

MOBOTIX

Optex

VAIBS

Network Optix

Crown Security Services

Hanwha Vision Europe

Nenova

Genetec

Teletek

VisionPlatform.ai

VBN

Securitas

Advancis

2N

Intrasec

HID

VIGI

SmartCell

CDVI

G4S

Milestone

MPL

ASIS

Alphatronics

VGN Group

Distri Company

Lobeco

Eizo

Gold-IP

ADI

Paraat

Add Secure

HD Security

i-Pro

Trigion

Connect Security

ARAS

Kidde Commercial

Zorgen over nieuwe wet over laadpalen in garages

17 oktober 2021
Redactie
17:32

Eigenaren van een flat kunnen binnenkort eisen dat er een laadpaal in de ondergrondse parkeergarage komt. Vanwege het brandgevaar zijn veel Verenigingen van Eigenaren daar erg ongerust over, zo blijkt uit een onderzoek door tv-programma Kassa. Zij zien namelijk geen kans om de garages voldoende brandveilig te maken.

Het gaat om het Wetsvoorstel notificatieregeling oplaadpunten VvE’s. Dit wordt momenteel uitgewerkt in een Algemene maatregel van Bestuur (AmvB). Daarin komen ook brandveiligheidsvoorschriften te staan waaraan bewoners zich moeten houden. Het is volgens Kassa echter onduidelijk welke eisen daar precies in komen te staan en of die wel uitvoerbaar zijn.

Korte termijn
Het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) vindt dat elektrische voertuigen met een storing, of mogelijke beschadiging niet in de garage mogen staan. Laadpunten moeten bij voorkeur bij de uitgang van parkeergarages worden ingericht, zodat de brandweer makkelijker bij een brandend voertuig kan komen. Dit is echter een maatregel voor de korte termijn, omdat verwacht wordt dat rond 2030 al een derde van het wagenpark elektrisch zal zijn. Op dit moment komen laadpalen her en der in de garages te staan, omdat deze horen bij de gereserveerde parkeerplaats van de betreffende bewoner.

Kosten
Parkeergarages van 1000m² en groter behoren een sprinkerinstallatie te hebben, maar het is niet duidelijk of daarmee een brand in een elektrische auto bestreden kan worden. De VvE’s maken zich intussen ook zorgen over de kosten die de nieuwe wet met zich mee gaat brengen. Veelal zullen bouwkundige aanpassingen nodig zijn. Bewoners zonder elektrische auto zullen niet bereid zijn daar aan mee te betalen. De VvE’s zien liever meer laadpunten op straat, zodat elektrische auto’s niet onder de woningen opgeladen hoeven te worden. Gemeenten werken hier echter niet snel aan mee. Zij vinden dat de bewoners gebruik moeten maken van de inpandige garage, als die er is. Het Instituut voor Fysieke Veiligheid gaat gemeenten adviseren hier soepeler mee om te gaan. Het IFV vindt ook dat VvE’s moeten kunnen besluiten of er laadpalen in de garage komen of niet.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

Artitech Kidde Commercial

Boon Edam

VIGI

Distri Company

Suricat

Seagate

SequriX

Wordt een partner