Zwarte lijst frauderende winkelmedewerkers succesvol
De zwarte lijst met wegens fraude ontslagen winkelmedewerkers is een succes, zegt Bert van Steeg van Stichting Fraude Aanpak Detailhandel tegen BNR Nieuwsradio. Met wat officieel het Waarschuwingsregister Detailhandel heet, kon vorig jaar 595 keer worden voorkomen dat iemand na diefstal ergens anders werd aangenomen.
De 595 positieve treffers betekenen een stijging van 60 procent ten opzichte van 2017. Dat komt niet per se omdat winkelmedewerkers crimineler zijn geworden. De stijging is mogelijk ook te danken aan het feit dat steeds meer winkeliers zich bij het waarschuwingsregister aansluiten. Ook gebruiken zij het register steeds actiever om sollicitanten te checken op hun verleden, aldus Van Steeg. Aan een Verklaring Omtrent Gedrag hecht de branche volgens hem minder waarde, omdat winkelfraudeurs lang niet altijd veroordeeld worden en dan dus gewoon een VOG kunnen overleggen. Volgens Van Steeg is er een goed protocol, waaraan winkeliers zich dienen te houden voordat zij iemand aan het register mogen toevoegen. Dit om te voorkomen dat een medewerker op grond van een vage verdenking of valse beschuldiging voor een bepaalde tijd niet meer aan het werk kan in de detailhandel.
Beheer
Het Waarschuwingsregister wordt beheerd door de onafhankelijke toezichthouder stichting FAD. Een deelnemend winkelbedrijf kan een ex-medewerker voor twee of vier jaar in het register plaatsen na beëindiging van de arbeidsrelatie wegens diefstal of een ander fraudevergrijp ten aanzien van zijn of haar werkgever. Voorwaarden zijn dat aangifte is gedaan tegen de betreffende ex-medewerker, een proportionaliteitstoets is uitgevoerd en vervolgens betrokkene wordt geïnformeerd. De stichting FAD is gelieerd aan Detailhandel Nederland.