Beveiliging nieuws

Onze partners

Akuvox

Masset Solutions

ADI

Gold-IP

ARAS

Nimo Dog Security

Alarm Meldnet

Bydemes

SmartSD

Eagle Eye Networks

CSL

Eizo

Top Security

Explicate

SmartCell

Centurion

RoSecure

Unii

Genetec

Service Centrale Nederland

Dero Security Products

NIBHV

Oribi ID Solutions

Avigilon Alta

Lobeco

VEB

VVNL

Uniview

20face

Nimo Drone Security

CDVI

Paraat

IDIS

Trigion

Traka ASSA ABLOY

Bosch Security Systems

i-Pro

Paxton

De Beveiligingsjurist

G4S

EAL

VAIBS

Hikvision

HD Security

ASSA ABLOY

Regio Control Veldt

SOBA

2N

VBN

ASIS

HID

SMC Alarmcentrale

CardAccess

Seagate

Securitas

VideoGuard

Ajax Systems

DZ Technologies

Multiwacht

PG Security Systems

Crown Security Services

Sequrix

Seris

Nenova

Secusoft

Alphatronics

Add Secure

OSEC

Optex

Brivo

NetworxConnect

Hanwha Vision Europe

Kiwa

Connect Security

Advancis

BHVcertificaat.online

JMB Groep

Milestone

GFT

Laadpaal interessante prooi voor hackers

17 juli 2021
Redactie
12:01

Laadpalen brengen diverse beveiligingsrisico’s met zich mee. Hackers kunnen er op inbreken om gratis te laden. Het is zelfs mogelijk om laadpassen van elektrische auto’s te kopiëren en te laden op kosten van iemand anders. Het is daarom belangrijk om de laadpaal zo goed mogelijk te beveiligen.

Een laadpaal heeft niet alleen beveiliging nodig tegen stroomdiefstal, maar ook tegen eventuele overbelasting van het stroomnetwerk. Maar hoe doe gaat dat? Een laadpaal is op verschillende manieren te activeren. Om te voorkomen dat anderen zonder toestemming gebruik maken van de laadpaal, zijn er verschillende stappen die ondernomen kunnen worden. Als de laadpaal toegankelijk is voor anderen, is het aan te raden gebruik te maken van een sleutelschakelaar. Die is te gebruiken om de laadpaal te activeren. Zonder de sleutel zal de laadpaal niet werken. Niet alleen thuis, maar ook bij bedrijfspanden is beveiliging van de laadpalen nodig. Als een laadpaal zakelijk wordt gebruikt, is het belangrijk dat ook deze goed beveiligd is.

Algemene beveiliging
Sowieso is algemene beveiliging van de laadpalen nodig. Naarmate de populariteit van elektrische auto’s toeneemt, zullen de gevolgen van een hack alleen maar groter worden. Hackers kunnen zelfs de stroom van alle laadpalen platleggen. Het gebruik van een laadpaal kost veel elektriciteit en vergroot de kans op overbelasting van het stroomnetwerk. Om dit te voorkomen zijn er oplossingen als Dynamic Load Balancing. Tijdens piekmomenten in elektriciteitsverbruik zal er automatisch minder stroom gaan naar de laadpaal zodat het maximale vermogen wordt getemperd.
Tijdens het laden bij een laadstation kunnen er gelijkstroomfouten ontstaan. Om dit te voorkomen, moet de beheerder ervoor zorgen dat de aardlekschakelaar minimaal type A is. Deze wordt aangevuld met een moduul voor detectie van gelijkstroomfouten van 6 mA (en groter). Om fouten te voorkomen, is deze te combineren met een onderbrekingsmodule. Een andere optie is de type B-schakelaar. Met deze schakelaar zijn geen extra modules nodig, wat extra geld bespaart. Het belangrijkste is dat de laadpaal wordt geïnstalleerd door experts, zoals die van 50five e-mobility. Deze hebben de nodige ervaring en kennis over het installeren van een laadpaal en kunnen adviseren over de beste opties.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner