Beveiliging nieuws

Onze partners

Bosch Security Systems

Securitas

NIBHV

Trigion

De Beveiligingsjurist

Top Security

Advancis

Paxton

VEB

Nenova

Eagle Eye Networks

Sequrix

Dero Security Products

Bydemes

SmartSD

20face

Nimo Dog Security

CDVI

Connect Security

Gold-IP

G4S

Secusoft

Regio Control Veldt

Paraat

HD Security

SOBA

Add Secure

Nimo Drone Security

MPL

Unii

i-Pro

Traka ASSA ABLOY

Crown Security Services

ASIS

Ajax Systems

Akuvox

2N

EAL

Genetec

Alarm Meldnet

Brivo

Optex

CardAccess

VBN

BHVcertificaat.online

JMB Groep

VVNL

Avigilon Alta

Hanwha Vision Europe

HID

Seagate

ARAS

OSEC

VAIBS

ASSA ABLOY

DZ Technologies

PG Security Systems

CSL

ADI

Eizo

Uniview

Alphatronics

Explicate

Oribi ID Solutions

Seris

VideoGuard

Multiwacht

GFT

Dahua

IDIS

Milestone

Service Centrale Nederland

Masset Solutions

Lobeco

Kiwa

RoSecure

NetworxConnect

Hikvision

SMC Alarmcentrale

Centurion

SmartCell

Telefonische oplichting door nepagenten

12 oktober 2021
Redactie
13:06

De politie waarschuwt voor een nieuwe variant van telefonische oplichting. Nepagenten en zogenaamde medewerkers van andere overheidsinstanties proberen zo mensen geld afhandig te maken. Als het nodig is, gaan ze intimidatie niet uit de weg. Aan het eind van het gesprek zijn slachtoffers soms duizenden euro’s armer.

De politie benadrukt dat overheidsinstanties nooit naar betaalgegevens vragen en nooit vragen om software op de telefoon of computer te installeren.
Telefonische oplichters maken regelmatig gebruik van nieuwe trucs om mensen geld afhandig te maken. Bij de politie komen de laatste tijd steeds vaker meldingen en aangiftes binnen van oplichting door nepagenten. Maar ook van criminelen die zich voordoen als medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Hoge Raad en de Belastingdienst worden genoemd in deze meldingen.

Dreigend en intimiderend
Opvallend bij deze nieuwste vorm van oplichting is dat de oplichters vaak gebrekkig Engels spreken of met een sterk accent, maar soms ook Nederlands. Deze oplichting gebeurt op verschillende manieren. Ze laten mensen geloven dat er iets mis is met hun BSN, of er zouden hoge boetes open staan of een arrestatiebevel uitstaan of hun bankrekening zou worden gebruikt voor drugshandel, witwassen of andere criminele activiteiten. Het is al voorgekomen dat tijdens een telefoongesprek een ‘agent’ in burgerkleding bij het slachtoffer aanbelde om de bankpas op te halen om er vervolgens geld van het slachtoffer mee op te nemen.

Nooit persoonlijke gegevens gevraagd
Helaas zijn er veel varianten van deze nieuwe vorm van telefonische oplichting. Wat belangrijk is om te weten, is dat overheidsinstanties nooit om persoonlijke gegevens, wachtwoorden en betaalgegevens vragen. Daarnaast vragen zij nooit om software te installeren op de telefoon of computer. Als dit wordt gevraagd, gaat het om een oplichter. Soms weet de crimineel verrassend veel over zijn slachtoffer. Waarschijnlijk heeft hij deze gegevens verkregen via een datalek op internet. Wie twijfelt wordt aangeraden om zelf het telefoonnummer van de instantie op te zoeken en te bellen. Wie toch slachtoffer wordt, wordt aangeraden altijd aangifte te doen bij de politie en contact op te nemen met de bank. Ook wordt het delen van informatie met bekenden geadviseerd, zodat die alert zijn.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Suricat

MPL

Seagate

Videoguard

Wordt een partner