Beveiliging nieuws

Onze partners

GFT

VEB

20face

Brivo

Kiwa

Dero Security Products

VAIBS

Hanwha Vision Europe

Service Centrale Nederland

SOBA

IDIS

Dahua

Unii

HID

Traka ASSA ABLOY

Eizo

Masset Solutions

Hikvision

Ajax Systems

Regio Control Veldt

ADI

2N

Secusoft

Add Secure

VVNL

CardAccess

Alarm Meldnet

SMC Alarmcentrale

Connect Security

Optex

Bydemes

Eagle Eye Networks

Crown Security Services

CSL

ASIS

Genetec

SmartSD

JMB Groep

EAL

Alphatronics

Nenova

ARAS

CDVI

Multiwacht

Gold-IP

Akuvox

G4S

Oribi ID Solutions

Top Security

Explicate

Lobeco

De Beveiligingsjurist

MPL

Trigion

Uniview

VideoGuard

Sequrix

NetworxConnect

NIBHV

Seagate

Seris

Advancis

ASSA ABLOY

Bosch Security Systems

Securitas

Milestone

DZ Technologies

PG Security Systems

RoSecure

Nimo Dog Security

HD Security

i-Pro

BHVcertificaat.online

OSEC

Nimo Drone Security

SmartCell

Centurion

Paxton

Avigilon Alta

Paraat

VBN

Laadpaal interessante prooi voor hackers

17 juli 2021
Redactie
12:01

Laadpalen brengen diverse beveiligingsrisico’s met zich mee. Hackers kunnen er op inbreken om gratis te laden. Het is zelfs mogelijk om laadpassen van elektrische auto’s te kopiëren en te laden op kosten van iemand anders. Het is daarom belangrijk om de laadpaal zo goed mogelijk te beveiligen.

Een laadpaal heeft niet alleen beveiliging nodig tegen stroomdiefstal, maar ook tegen eventuele overbelasting van het stroomnetwerk. Maar hoe doe gaat dat? Een laadpaal is op verschillende manieren te activeren. Om te voorkomen dat anderen zonder toestemming gebruik maken van de laadpaal, zijn er verschillende stappen die ondernomen kunnen worden. Als de laadpaal toegankelijk is voor anderen, is het aan te raden gebruik te maken van een sleutelschakelaar. Die is te gebruiken om de laadpaal te activeren. Zonder de sleutel zal de laadpaal niet werken. Niet alleen thuis, maar ook bij bedrijfspanden is beveiliging van de laadpalen nodig. Als een laadpaal zakelijk wordt gebruikt, is het belangrijk dat ook deze goed beveiligd is.

Algemene beveiliging
Sowieso is algemene beveiliging van de laadpalen nodig. Naarmate de populariteit van elektrische auto’s toeneemt, zullen de gevolgen van een hack alleen maar groter worden. Hackers kunnen zelfs de stroom van alle laadpalen platleggen. Het gebruik van een laadpaal kost veel elektriciteit en vergroot de kans op overbelasting van het stroomnetwerk. Om dit te voorkomen zijn er oplossingen als Dynamic Load Balancing. Tijdens piekmomenten in elektriciteitsverbruik zal er automatisch minder stroom gaan naar de laadpaal zodat het maximale vermogen wordt getemperd.
Tijdens het laden bij een laadstation kunnen er gelijkstroomfouten ontstaan. Om dit te voorkomen, moet de beheerder ervoor zorgen dat de aardlekschakelaar minimaal type A is. Deze wordt aangevuld met een moduul voor detectie van gelijkstroomfouten van 6 mA (en groter). Om fouten te voorkomen, is deze te combineren met een onderbrekingsmodule. Een andere optie is de type B-schakelaar. Met deze schakelaar zijn geen extra modules nodig, wat extra geld bespaart. Het belangrijkste is dat de laadpaal wordt geïnstalleerd door experts, zoals die van 50five e-mobility. Deze hebben de nodige ervaring en kennis over het installeren van een laadpaal en kunnen adviseren over de beste opties.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

MPL

Wordt een partner