Beveiliging nieuws

Onze partners

NIBHV

Secusoft

Trigion

SMC Alarmcentrale

Connect Security

Kiwa

PG Security Systems

Top Security

Sequrix

Eagle Eye Networks

Nimo Drone Security

Milestone

Unii

Akuvox

OSEC

VAIBS

SOBA

BHVcertificaat.online

SmartCell

Ajax Systems

Seagate

Uniview

NetworxConnect

Avigilon Alta

Oribi ID Solutions

Lobeco

VVNL

Alarm Meldnet

SmartSD

2N

DZ Technologies

Dero Security Products

Add Secure

20face

i-Pro

Nimo Dog Security

Multiwacht

Paraat

CDVI

Seris

CSL

Securitas

Crown Security Services

IDIS

Nenova

VBN

JMB Groep

Gold-IP

De Beveiligingsjurist

Genetec

Brivo

Alphatronics

Hikvision

VideoGuard

ARAS

Service Centrale Nederland

G4S

Hanwha Vision Europe

Centurion

GFT

ASIS

ASSA ABLOY

HID

Explicate

Bydemes

Paxton

HD Security

EAL

VEB

Masset Solutions

CardAccess

Bosch Security Systems

Advancis

Traka ASSA ABLOY

ADI

RoSecure

Optex

Eizo

Regio Control Veldt

NS-personeel: ‘met agressiemeldingen wordt toch niets gedaan!’

19 februari 2016
Redactie
11:05

57 procent van het rijdend NS-personeel meldt niet langer alle incidenten. 6 procent zegt niets over fysiek geweld of een beroving en 6,7 procent meldt zelfs een bedreiging met een wapen niet. Dat blijkt uit onderzoek door spoorwegvakbond VVMC en het Algemeen Dagblad.
Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu zegt erg geschrokken te zijn van de cijfers en vindt dat elk incident gemeld moet worden. Ruim de helft van de conducteurs en machinisten doet dat echter niet (meer) omdat het gevoel heerst dat er toch niets mee wordt gedaan. Zelfs bedreigingen met wapens, seksuele intimidatie en berovingen worden niet altijd gemeld, aldus het AD. Twee derde van de ondervraagde medewerkers denkt dat er met de meldingen niets wordt gedaan en bijna een kwart is zelfs bang dat de werkgever de meldingen tegen hen gebruikt. Dijksma trok onlangs 10 miljoen euro uit om de veiligheid op de trein te verhogen. Dat geld is vooral nodig voor dubbele bemensing op treindiensten waar regelmatig incidenten plaatsvinden, zoals tijdens uitgaansavonden. De NS-medewerkers vinden echter dat ook harder gehandhaafd en strenger gestraft moet worden. Er moet volgens hen een einde komen aan oeverloos praten over oplossingen, zonder dat er iets gebeurt. De meesten willen de spoorwegpolitie terug en dat de poortjes op de stations eindelijk dicht gaan. Daarnaast wil veiligheidspersoneel over pepperspray en een wapenstok beschikken.
Twee derde van de ondervraagden heeft het afgelopen jaar één tot tien keer geweld meegemaakt in de trein of op het station. Tien procent is vaker dan twintig keer geconfronteerd met geweld. Daarbij gaat het om schelden, schoppen, slaan, spugen en bedreigen. Acht conducteurs meldden zelfs een wurgpoging, terwijl een ander tussen de trein en het perron werd geduwd. Ook werd een conducteur geslagen met de drinkbak van een hond. Dergelijke incidenten komen volgens de ondervraagden veel vaker voor dan de NS stelt, omdat veel agressie niet wordt gerapporteerd. De belangrijkste oorzaken van agressie zijn volgens de NS-medewerkers zwartrijders die betrapt worden, alcohol- of drugsmisbruik, stoerdoenerij en frustratie door vertragingen. De NS zegt intussen dat al heel veel maatregelen zijn genomen. Zo zijn het afgelopen jaar op 22 stations agenten gestationeerd. Daarnaast zijn op tientallen kleine en middelgrote stations extra beveiligingscamera’s geïnstalleerd en zijn de toegangspoortjes her en der versneld in werking gesteld om zwartrijden tegen te gaan. De NS zegt de vinger aan de pols te houden om vast te stellen of de maatregelen werken. Verder kost het tijd om personeel te werven en op te leiden. De NS heeft de Universiteit Utrecht een breed onderzoek laten opzetten naar het veiligheidsgevoel onder treinpersoneel en het effect van de genomen maatregelen.

Deel dit artikel via:

Vlog 3

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner